Telia Säker lagring flyttar in i mobilen

De kunder som har Telia Säker lagring via sitt bredband kommer från och med i dag att kunna komma åt innehållet via Telia SurfPort i sin mobil. Tjänsten i sig är kostnadsfri och som kund betalar man bara för den mängd data man för över till mobilen. Oavsett hur många bilder eller musikfiler man för över så betalar man fram till 30 september maximalt 9 kronor per dag.

– Genom att våra kunder nu kan lagra och nå sin information både från datorn och från mobiltelefonen är möjligheterna oändliga, säger Indra Åsander, chef för Telias privatkunder. Mobilen blir ett fönster och en fjärrkontroll till kundens digitala information.

– Tänk att du sitter på en restaurang med dina vänner och att du skulle vilja visa dina bilder från er gemensamma skidsemester som du tagit med din digitalkamera. Du tar fram din mobiltelefon och loggar in på din lagringstjänst på Internet. Här kan ni titta på bilderna och du kan även enkelt maila bilderna till dina vänner. Självklart kan du även ta ett kort med din mobiltelefon som du kan lagra säkert på din lagringstjänst.

Om Telia Säker lagring
Som bredbandskund hos Telia får man sedan januari i 2006 fritt disponera 500 MB lagringsutrymme på Telia Säker lagring. Tjänsten kan jämföras med ett digitalt bankfack eller ett kassaskåp för digital information. All information lagras i en datahall som är säkerhetsklassad på högsta nivå vad avser intrång, brandskydd och elförsörjning. Alla komponenter i systemet är dubblerade och säkerhetskopiering av data görs alltid till två olika media.

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:
Lars Joelsson, TeliaSonera Sveriges presstjänst, tfn 020-77 58 30