Telia testar ny teknik för tv-sändningar till mobilen

Testsändningarna baseras på dvb-h*, en broadcastteknik som bygger på samma princip som marksänd tv, där många användare kan se direktsända program samtidigt. Dvb-h har, till skillnad från 3G, inga begränsningar i antalet samtidiga tittare och tekniken möjliggör även för bättre bild- och ljudkvalitet i mobiltelefonen.

– Våra kunder blir allt mer intresserade av tv i mobilen och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra och utöka tv-utbudet i vår mobilportal Telia Surfport, säger Anders Bruse, chef för produkter och tjänster på Telia Sonera Sverige. Därför känns det också självklart att vi ska vara med och testa ny teknik som kan förbättra ytterligare för våra kunder.

Pilotprovet startar i början på augusti och genomförs i utvalda områden i Göteborg och Stockholm. Testet genomförs i samarbete med Nokia som levererar dvb-h-systemet samt multimediamobilen N92.

Telias testlicens för att sända tv till mobilerna via dvb-h gäller för tre månader.

2004 var Telia den första operatören i världen att erbjuda sina kunder direktsänd tv till mobilen från OS i Aten. Telias satsning på tv till mobilerna via 3G har resulterat i nio kanaler på mobilportalen Telia Surfport och utbudet ökar kontinuerligt.

* DVB-H - Digital Video Broadcast - Handheld