Västsvenskar gillar att jobba utanför kontoret

Undersökningen ”Telia Sommartrender 2006” genomförs för tredje året i rad. Den tydligaste trenden i år är att intresset för att jobba utanför kontoret håller i sig. Var femte västsvensk uppger att det blir mer jobb utanför kontoret i sommar, jämfört med tidigare år.

Det absolut viktigaste skälet till att vi väljer att jobba utanför kontoret är att vi mår bra av det. Knappt fyra av tio anger det som den viktigaste orsaken. Andra viktiga förklaringar är goda erfarenheter av arbetssättet (35 %) samt att det har blivit enklare (35 %).

– Idag behöver man inte vara tekniskt kunnig för att kunna koppla upp sig även utanför kontoret. Det betyder att fler och fler har upptäckt fördelarna med att förlägga en del av arbetsveckan utanför arbetsplatsen. Det är den viktigaste förklaringen till att så många väljer att jobba utanför kontoret i sommar, säger Marie Ehrling, vd TeliaSonera Sverige.

I mitten av juli tar flest semester
Undersökningen visar också att mitten av juli till och med mitten av augusti är västsvenskarnas mest populära semesterperiod (44 %), tätt följt av kalendermånaden juli, då 38 procent tar ledigt.
Det som avgör valet av semesterperiod är framför allt familjens (42 %) och kollegornas semesterplaner (34 %) samt barnens sommarlov (24 %). Endast en procent av västsvenskarna säger att det är händelser som fotbolls-VM eller friidrotts-EM som avgör när man tar ledigt.

Drygt fyra av tio västsvenskar tar fyra veckors semester, vilket är något högre än riks-genomsnittet (38 %). Endast 20 procent tar långledigt, dvs fem veckor eller längre semester.
Tre procent tar ingen sommarsemester alls.

Om Telia Sommartrender 2006
Telia har i Sommartrender 2006, frågat 4 061 yrkesverksamma svenskar, varav 801 i Västra Götalands län, om sommarkontoret och deras sommarplanering. Hela Sverige är representerat. Respondenterna arbetar på företag som är kunder till Telia. Fältperioden var den 16 maj till den 22 maj. Rapporten finns i sin helhet på www.teliasonera.se/press.