Gotland – sommarens nya drömarbetsplats i Norrland

I dagarna börjar semestern för en hel del svenskar, men många börjar inte sin semester förrän en bit in i juli eller ännu senare. Traditionellt är det först på semestern som vi kommer iväg till havet, lantstället eller bara ut i solen. Med den nya tekniken har många dock möjlighet att jobba fritt, var de vill och när de vill. I Telias undersökning svarar 85 procent av respondenterna från Norrland att de redan idag arbetar utanför kontoret eller att de skulle vilja göra det.

–Många vill prova på att arbeta utanför kontoret och sommaren är en perfekt tidpunkt för detta flexibla arbetssätt. Med den nya tekniken behöver man många gånger inte sitta kvar på kontoret när kollegorna är på semester och solen lyser, utan man kan sköta sitt jobb lika bra från sommarstugan, säger Gunilla Åberg, marknadschef, TeliaSonera Sverige, segment Företag.

Det är stora regionala skillnader när det gäller var man helst arbetar i sommar. I år drömmer norrlänningarna om att få arbeta på Gotland, till skillnad från skåningar som helst väljer Österlen och stockholmare som föredrar att jobba i Stockholms skärgård.

10-i-topp – Här är norrlänningarnas hetaste arbetsplatser
1. Gotland
2. Höga kusten
3. Stockholms skärgård