I topp igen – Stockholms skärgård är sommarens drömarbetsplats

I dagarna börjar semestern för en hel del svenskar, men många börjar inte sin semester förrän en bit in i juli eller ännu senare. Traditionellt är det först på semestern som vi kommer iväg till skärgården, lantstället eller bara ut i solen. Med ny teknik och mobila tjänster har många dock möjlighet att jobba fritt, var de vill och när de vill. I Telias årliga sommarundersökning svarar 86 procent att de redan idag arbetar utanför kontoret eller att de skulle vilja göra det.

– Många vill prova på att arbeta utanför kontoret och sommaren är en perfekt tidpunkt för detta flexibla arbetssätt. Med den nya tekniken behöver man många gånger inte sitta kvar på kontoret när kollegorna är på semester och solen lyser, utan man kan sköta sitt jobb lika bra från sommarstugan, säger Gunilla Åberg, marknadschef, TeliaSonera Sverige, segment Företag.

Viktigt att det är nära hem
Det är stora regionala skillnader när det gäller var man helst arbetar i sommar och det är tydligt att man väljer platser i närheten av bostaden. Skåningarna vill helst arbeta på Österlen, stockholmarna älskar Stockholms skärgård och i Västra Götaland väljer man Smögen. I Norrland är dock Gotland populärast, men tätt följt av Höga kusten.

10-i-topp – Här är sommarens hetaste arbetsplatser
1. Stockholms skärgård
2. Gotland
3. Smögen