Sommartider – då jobbar VDn utanför kontoret

Undersökningen som genomförs för tredje året i rad har som mål att fånga upp företagens inställning till att jobba utanför kontoret och semestervanor. Den tydligaste trenden i år är att intresset för att distansjobba håller i sig. Var fjärde vd planerar att jobba mer utanför kontoret i sommar, jämfört med 2005.

Det absolut viktigaste skälet till att vd väljer att jobba utanför kontoret är att han eller hon mår bra av det. Fyra av tio anger det som den viktigaste orsaken. Andra viktiga förklaringar är goda erfarenheter av arbetssättet (33 %) samt att det har blivit enklare (33 %).

– Idag behöver man inte vara tekniskt kunnig för att kunna koppla upp sig även utanför kontoret. Det betyder att fler och fler har upptäckt fördelarna med att förlägga en del av arbetsveckan utanför arbetsplatsen. Det är den viktigaste förklaringen till att så många chefer väljer att jobba utanför kontoret i sommar, säger Indra Åsander, chef privatkundsmarknaden, TeliaSonera Sverige.

Nästan varannan vd har den nödvändiga tekniken för att arbeta utanför kontoret. Många chefer har även utrustat fritidshuset med teknik som gör det möjligt att jobba utanför kontoret; 76 procent har tillgång till dator, 14 procent har bärbar dator med 3G-kort och 10 procent har bredband.

Vd:arna tar allt längre semester
Fyra veckors ledighet är populärast bland vd:arna (29 %), men fem veckors semester eller mer börjar bli vanligare. Juli är den vanligaste semestermånaden (45 %) bland cheferna, följt av perioden mitten av juli till mitten av augusti (34 %). Sju procent av vd:arna väljer en annan semesterperiod än sommaren, och tre procent tar ingen sommarsemester överhuvudtaget.

Om Telia Sommartrender 2006
Telia har i Sommartrender 2006, frågat 4 061 personer, varav 1 680 chefer om sommarkontoret och deras sommarplanering. Hela Sverige är representerat. Respondenterna arbetar på företag som är kunder till Telia. Fältperioden var den 16 maj till den 22 maj. Rapporten finns i sin helhet i pressarkivet på www.teliasonera.se/

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30