Njut av sommaren lite längre – jobba utanför kontoret

Var tredje svensk var tillbaka på jobbet för två veckor sedan. Den stora återvändardagen är dock nu på måndag då 36 procent börjar jobba igen efter semestern. Men, varför rusa tillbaka till kontoret när du kan fortsätta att vara ledig och må bättre, men ändå jobba? Och inte minst, ta chansen att njuta några dagar extra av solen.

– Många arbetsmoment går att klara av från en annan plats än kontoret. Varför då inte utnyttja tekniken som Telia erbjuder så att du får en möjlighet att stanna kvar på landet någon vecka till? Vidarebefordra din e-post till mobilen, koppla upp dig mot internet trådlöst med 3G eller ha telefonmöten. Det är bra några exempel på sådant som man underlätta arbetsveckan, säger Indra Åsander, chef för privatmarknaden inom TeliaSonera Sverige.

Attityden till att jobba utanför kontoret är positiv. 45 procent av svenskarna vill jobba några dagar i veckan på distans och 41 procent anger att de har de tekniska förutsättningarna för det arbetssättet. Fyra av tio anser också att de mår bra av att jobba utanför kontoret.

Tre tips som förlänger sommaren och gör att du kan undvika kontoret några dagar till

• Nå företagets intranät/server med 3G-kort i datorn
Satsa på ett 3G-kort eller använd mobilen som modem till din bärbara dator och du kan koppla upp dig mot företagets intranät/server och nå din e-post och dina dokument. Eller sätt dig på något av alla de kafér och restauranger som idag erbjuder trådlös surfning.

• Hela kontoret i handdatorn
Använd din handdator för att hantera e-post, kolla kalendern, anteckningar och för att nå internet, intranät eller företagets affärssystem i mobilen, som uppdateras automatiskt.

• Läs din e-post i mobilen
Välj en e-posttjänst som gör att du kan ha tillgång till e-postlådan, adress- och telefonregister, kalendern med mötesfunktion via mobilen. E-posten kan skickas direkt till din mobil, utan nedladdning.

Om Telia Sommartrender 2006
Telia har i Sommartrender 2006, frågat 4 061 yrkesverksamma svenskar om sommarkontoret och deras sommarplanering. Hela Sverige är representerat. Respondenterna arbetar på företag som är kunder till Telia. Fältperioden var den 16 maj till den 22 maj. Rapporten finns i sin helhet på www.teliasonera.se/press.

_______________________________________________
Ytterligare information till journalister kan lämnas av:
TeliaSonera Sveriges presstjänst, 020-77 58 30