Sommarrekord för mobildata, mms och sms

Det blev en mobil rekordsommar 2006 med en 400 procentig ökning av mobildatatrafiken; en 50-procentig ökning av mms-trafiken och 89 miljoner fler sms än sommaren 2005. Två miljoner av Telias mobilkunder kan idag använda mobila datatjänster. Det är en fördubbling jämfört med
föregående år.

- Användningen av mobila datatjänster har ökat med över 400 procent på ett år och trenden är tydlig: Allt fler jobbar utanför kontoret. Det visar inte minst det faktum att PC-korten i dag står för 54 procent av den totala mobildatatrafiken, säger Anders Tillander, chef för företagsmarknaden på TeliaSonera Sverige.

2,5 miljoner mms-användare
Antalet skickade mms ökar under sommaren och ju senare på dagen desto fler mms skickas. Populärast är det på helger och under semestern. Telia har numera 2,5 miljoner mms-kunder och under sommaren skickades 9,3 miljoner mms i Telias nät, en ökning med drygt 50 procent.

Sovmorgon för sms:en
Under sommaren skickar svenskarna fler sms jämfört med andra tider på året och sommaren 2006 var inget undantag. Hela 324 miljoner sms skickades i Telias nät, en ökning med 89 miljoner jämfört med samma period året innan. Sms-trafiken förskjuts under sommarperioden. Under
resten av året skickas flest sms mellan klockan 21 och 22. Under juni, juli och augusti skickades de flesta sms:en en timme senare. Dessutom
tar vi sovmorgon på somrarna vilket syns genom att sms-trafiken kommer igång senare på dagen.

Norge toppar
Fler än två miljoner sms sändes från Sverige till Norge under juni, juli och augusti i år. Detta placerar vårt västra grannland i topp över det land som får flest sms. Sist på listan hamnar ögruppen Saint Kitts och Nevis i Västindien som under perioden fick två sms från Sverige.

Hit skickades flest respektive minst sms under juni, juli och augusti 2006:

Totalt antal sms Totalt antal sms
Saint Kitts och
Norge 2176887 Nevis 2
Ryssland 1910675 Nauru 3
Storbritannien 1031396 Comorerna 4
Finland 886187 Cooköarna 4
Danmark 706312 Guam 4
Polen 590772 Kiribati 4
Tyskland 510059 Niue 4
Sao Tome och
USA 283173 Principe 5
Thailand 273486 Vanuatu 5
Litauen 267031 Guyana 6

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:
Presstjänsten TeliaSonera Sverige, telefon 020-77 58 30

TeliaSonera är det ledande kommunikationsföretaget i Norden och
Baltikum. I slutet av december 2005 hade TeliaSonera
19 146 000 mobilkunder (69 887 000 inkl delägda bolag), 7 064 000
fasttelefonikunder (7 688 000 inkl delägda bolag) och
2 263 000 internetkunder (2 331 000 inkl delägda bolag). TeliaSonera är
även verksam via delägda bolag i Ryssland, Turkiet och Eurasien.
TeliaSonera är noterat på Stockholmsbörsen och Helsingforsbörsen.
Omsättning januari-december 2005 var 87,7 miljarder SEK och antalet
anställda var 28 175.