TeliaSoneras mobilportal SurfPort slår miljonrekord

SurfPort, TeliaSoneras mobila Internetportal, har tagits fram för att underlätta för TeliaSoneras kunder att surfa på mobilen och få tillgång till mobila Internettjänster som är till både nytta och nöje. Under 2005 och 2006 har SurfPort rullats ut i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Litauen och Estland. Under sommaren passerades 1 miljon återkommande användare per månad. Antalet inkluderar enbart SurfPort- användare. Det totala antalet användare av mobilt Internet bland TeliaSoneras kunder är betydligt större.

Att surfa på mobilen har blivit väsentligt enklare i och med att kapaciteten i mobilnäten byggts ut. Alltfler har också en mobiltelefon som stödjer mobilt Internetsurfande.

- Det är roligt att så många har upptäckt fördelarna med SurfPort. En miljon återkommande besökare varje månad som använder flera av de tjänster som finns på portalen bevisar att SurfPort är på god väg att bli en tjänst för massmarknaden, säger Henrik Nilsson, chef för SurfPort, TeliaSonera AB .

Användarvänligheten har stått i fokus vid utvecklingen av SurfPort. Kunder och partners involverades tidigt i processen och bidrar kontinuerligt med tankar och idéer på hur tjänsten kan förbättras ytterligare.

- SurfPort kan beskrivas som ett varuhus som du kan komma åt var du än befinner dig. Vi har ett stort utbud av tjänster, vilket är viktigt med tanke på TeliaSoneras breda kundbas. De populäraste tjänsterna varierar mellan länderna och kombinationen av internationellt och lokalt innehåll är en viktig framgångsfaktor, förklarar Henrik Nilsson.

I Sverige är Aftonbladet den mest besökta tjänsten på SurfPort men även TV, musik och börsinformation är populära tjänster. I Estland, där SurfPort lanserades under sommaren, är banktjänster en attraktiv tjänst.