Norsk gränshandel med teknik ökar

Upptagningsområdet för den nya Uddevalla-butiken sträcker sig från Stenungsund till Strömstad och innebär totalt 275 000 personer. Butikerna i det attraktiva Torp Köpcentrum har också blivit en populär dagsutflykt för norrmän boendes en till två timmar från Uddevalla. Konsumentelektronik är generellt dyrare i Norge än Sverige och klipp finns att göra för turisterna från grannen i väst.

– Valet att öppna butik i Uddevalla var ett lätt beslut. Uddevalla i allmänhet och Torp Köpcentrum i synnerhet har kommit att bli en magnet för besökare, såväl från övriga Bohuslän som från Norge, säger Patrik Granström, chef för Telias butikskedja.

Telia tillbaka i Uddevalla

2002 lades den Telia-butiken i Uddevalla centrum ned, men på fredag återuppstår den i det välbesökta Torp. För fem år sålde Telia främst telefoner, medan butikerna idag har det senaste inom fast och mobilt bredband till mobiltelefoner och bärbara datorer.

Den nya butiksformen med fler produkter och mer personal som kan besvara kundernas frågor har varit framgångsrikt i hela landet. Kunderna är idag allmänt mer tekniskt intresserade och utvecklingen på tekniksidan går snabbt. Då behöver kunderna kunniga och hjälpsamma personer att fråga om råd. Bland de 20 nya planerade butikerna i hela landet är Uddevallas en av de första som nu öppnar.

– Idag kräver kunderna bra service och utbildad och tillmötesgående personal. När tekniken utvecklas och det finns många lösningar att välja på blir det viktigt att kunna hjälpa kunderna på plats i butiken, säger Pernilla Lasu, butikschef för Telias nya butik i Torp Köpcentrum. Jag och mina fem kollegor ser fram emot att träffa kunderna på fredag, både boende i Uddevalla-trakten och från Norge.