8 000 svenskar tillfrågade om julen: God jul Carolina Klüft önskar blekingsborna

I Blekinge län är det Carolina Klüft, Susanna Kallur och Babben Larsson som man helst vill ringa och önska god jul.

God Jul-toppen:

1. Carolina Klüft 23 %

2. Susanna Kallur 19 %

3. Babben Larsson 19 %

4. Mikael Persbrandt 15 %

5. Ingvar Kamprad 14 %

– Under julen förmedlar vi gärna våra julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och mycket pekar på att våra kunder kommer att sätta ett nytt hejdundrande sms-rekord under julafton, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Babben Larsson – programledaren som blekingsborna helst ringer i jul

Bland programledarna är det Babben Larsson, som blekingsborna helst vill önska god jul (19 procent). Andra platsen intas av Idol- och Förkvällstjejerna Carolina Gynning och Carina Berg, med sex procent av rösterna. Filip Hammar och Fredrik Wikingsson är det fyra procent av blekingsborna som kan tänka sig att förmedla julhälsningar till. Peter Jihde verkar det bara vara en procent av blekingsborna som vill önska god jul.

Fredrik och Mona delar lika på julhälsningarna

Bland våra politiker vill lika många blekingsbor önska Fredrik Reinfeldt god jul som Mona Sahlin, som får sex procent vardera.

Faktaruta: Sms:andet ökar i jul

Svenskarna väntas åter sätta rekord i att önska god jul med ett sms. I år väljer 30 procent att sms:a, jämfört med fjolårets 12 procent. Var fjärde (23 procent) anger att de helst ringer och förmedlar sin julhälsning. Telia spår nytt sms-rekord under julafton. Förra året skickades 9,3 miljoner sms i Telias mobilnät. I år väntas den siffran stiga till över 12 miljoner skickade sms på själva julafton.

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar, varav 108 i Blekinge län, om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.