8 000 svenskar tillfrågade om julen: God jul Carolina Klüft önskar skåningarna

Carolina Klüft är den kända person som skåningarna helst skulle vilja ringa och önska god jul. Det visar Telias årliga julundersökning genomförd bland 8000 svenskar.

I Skåne län är det Ikea-grundaren Ingvar Kamprad som ligger närmast Carolina Klüft i fråga om vem man helst vill ringa och önska god jul. Susanna Kallur och Babben Larsson är lika populära med 15 procent vardera.

God Jul-toppen:

1. Carolina Klüft 19 %

2. Ingvar Kamprad 17 %

3. Susanna Kallur 15 %

4. Babben Larsson 15 %

5. Kronprinsessan Victoria 14 %

– Under julen förmedlar vi gärna våra julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och mycket pekar på att våra kunder kommer att sätta ett nytt hejdundrande sms-rekord under julafton, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Babben Larsson – programledaren som skåningarna helst ringer i jul

Bland programledarna är det Babben Larsson, som skåningarna helst vill önska god jul. Andra platsen intas av Idol- och Förkvällstjejerna, Carolina Gynning och Carina Berg, (fem procent). Filip Hammar och Fredrik Wikingsson vill fyra procent av skåningarna förmedla julhälsningar till medan Idol-kollegan Peter Jihde får några färre julhälsningar förmedlade till sig (tre procent).

Fredrik får fler hälsningar än Mona

Bland våra politiker är det Fredrik Reinfeldt som skåningarna helst vill önska god jul (nio procent). Hack i häl kommer Mona Sahlin med åtta procent.

Faktaruta: Sms:andet ökar i jul

Svenskarna väntas åter sätta rekord i att önska god jul med ett sms. I år väljer 30 procent att sms:a, jämfört med fjolårets 12 procent. Var fjärde (23 procent) anger att de helst ringer och förmedlar sin julhälsning. Telia spår nytt sms-rekord under julafton. Förra året skickades 9,3 miljoner sms i Telias mobilnät. I år väntas den siffran stiga till över 12 miljoner skickade sms på själva julafton.

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar, varav 1015 i Skånes län, om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30