8 000 svenskar tillfrågade om julen: God jul Ingvar Kamprad och Carolina Klüft önskar jönköpingsborna

Ikea-grundaren Ingvar Kamprad och idrottsstjärnan Carolina Klüft är de kända personer som boende i Jönköpings län helst skulle vilja ringa och önska god jul. Det visar Telias årliga julundersökning genomförd bland 8000 svenskar.

I Jönköpings län är det är bara Susanna Kallur, kronprinsessan Victoria och Kung Carl XVI Gustaf som kan mäta sig med Ingvar Kamprad och Carolina Klüft, i fråga om vem man helst vill ringa och önska god jul.

God Jul-toppen:

1. Ingvar Kamprad 17 %

2. Carolina Klüft 17 %

3. Susanna Kallur 16 %

4. Kronprinsessan Victoria 15 %

5. Kung Carl XVI Gustaf 14 %

– Under julen förmedlar vi gärna våra julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och mycket pekar på att våra kunder kommer att sätta ett nytt hejdundrande sms-rekord under julafton, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Babben Larsson – programledaren som jönköpingsborna helst ringer i jul

Bland programledarna är det Babben Larsson, som boende i Jönköpings län helst vill önska god jul (tolv procent). Andra platsen delas mellan Idol- och Förkvällstjejerna, Carolina Gynning och Carina Berg, och Peter Jihde, båda med fem procent. Hack i häl kommer programledarparet Filip Hammar och Fredrik Wikingsson (fyra procent).

Fredrik och Mona delar lika på julhälsningarna

Bland våra politiker vill nio procent av de boende i Jönköpings län helst önska Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin god jul.

Faktaruta: Sms:andet ökar i jul

Svenskarna väntas åter sätta rekord i att önska god jul med ett sms. I år väljer 30 procent att sms:a, jämfört med fjolårets 12 procent. Var fjärde (23 procent) anger att de helst ringer och förmedlar sin julhälsning. Telia spår nytt sms-rekord under julafton. Förra året skickades 9,3 miljoner sms i Telias mobilnät. I år väntas den siffran stiga till över 12 miljoner skickade sms på själva julafton.

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar, varav 303 i Jönköpings län, om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30