8 000 svenskar tillfrågade om julen: God jul Ingvar Kamprad önskar kronobergarna

Ingvar Kamprad är den kända person som kronobergarna helst skulle vilja ringa och önska god jul. Det visar Telias årliga julundersökning genomförd bland 8000 svenskar.

I Kronobergs län är det är bara Carolina Klüft, Susanna Kallur, kronprinsessan Victoria och Kung Carl XVI Gustaf som kan mäta sig med Ingvar Kamprad, i fråga om vem man helst vill ringa och önska god jul.

God Jul-toppen:

1. Ingvar Kamprad 24 %

2. Carolina Klüft 22 %

3. Susanna Kallur 18 %

4. Kronprinsessan Victoria 14 %

5. Kung Carl XVI Gustaf 12 %

– Under julen förmedlar vi gärna våra julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och mycket pekar på att våra kunder kommer att sätta ett nytt hejdundrande sms-rekord under julafton, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Filip och Fredrik – programledarna som kronobergarna helst ringer i jul

Bland programledarna är det paret Filip Hammar och Fredrik Wikingsson som kronobergarna helst vill önska god jul (tio procent). Andra platsen intas av Babben Larsson som sju procent av kronobergarna verkar vilja förmedla sina julhälsningar till. Idol- och Förkvällstjejerna, Carolina Gynning och Carina Berg, vill fyra procent av kronobergarna önska god jul medan Idol-kollegan Peter Jihde enbart får tre procent av rösterna.

Mona får fler hälsningar än Fredrik

Bland våra politiker är det Mona Sahlin som kronobergarna helst vill ringa och önska god jul (tio procent). Att ringa Fredrik Reinfeldt är nästan hälften så populärt (sex procent).

Faktaruta: Sms:andet ökar i jul

Svenskarna väntas åter sätta rekord i att önska god jul med ett sms. I år väljer 30 procent att sms:a, jämfört med fjolårets 12 procent. Var fjärde (23 procent) anger att de helst ringer och förmedlar sin julhälsning. Telia spår nytt sms-rekord under julafton. Förra året skickades 9,3 miljoner sms i Telias mobilnät. I år väntas den siffran stiga till över 12 miljoner skickade sms på själva julafton.

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar, varav 144 i Kronobergs län, om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30