8 000 svenskar tillfrågade om julen: God jul Susanna Kallur och kronprinsessan önskar Västra Götaland

Idrottsstjärnan Susanna Kallur och kronprinsessan Victoria är de kända personer som boende i Västra Götalands län helst vill ringa och önska god jul. Det visar Telias årliga julundersökning genomförd bland 8000 svenskar.

I Västra Götalands län är det främst kronprinsessan Victoria och Carolina Klüft som kan mäta sig med Susanna Kallur, i fråga om vem man helst vill ringa och önska god jul.

God Jul-toppen:

1. Susanna Kallur 18 %

2. Kronprinsessan Victoria 18 %

3. Carolina Klüft 17 %

4. Kung Carl XVI Gustaf 15 %

5. Ingvar Kamprad 15 %

– Under julen förmedlar vi gärna våra julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och mycket pekar på att våra kunder kommer att sätta ett nytt hejdundrande sms-rekord under julafton, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Babben Larsson – programledaren som Västra Götalands län helst ringer i jul

Bland programledarna är det Babben Larsson, som invånarna i Västra Götalands län helst vill önska god jul (14 procent). Andra platsen intas av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson (sex procent). Fem procent vill önska Idol- och Förkvällstjejerna, Carolina Gynning och Carina Berg god jul, vilket gör dem nästan dubbelt så populära som Idol-kollegan Peter Jihde (tre procent).

Fredrik och Mona delar lika på julhälsningarna

Bland våra politiker är det lika många av de boende i Västra Götalands län som vill ringa och önska god jul till Fredrik Reinfeldt som Mona Sahlin (tio procent vardera).

Faktaruta: Sms:andet ökar i jul

Svenskarna väntas åter sätta rekord i att önska god jul med ett sms. I år väljer 30 procent att sms:a, jämfört med fjolårets 12 procent. Var fjärde (23 procent) anger att de helst ringer och förmedlar sin julhälsning. Telia spår nytt sms-rekord under julafton. Förra året skickades 9,3 miljoner sms i Telias mobilnät. I år väntas den siffran stiga till över 12 miljoner skickade sms på själva julafton.

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar, varav 1342 i Västra Götalands län, om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30