8 000 svenskar tillfrågade om julen: God jul Susanna Kallur önskar gävleborgarna

Susanna Kallur är den kända person som gävleborgarna helst skulle vilja ringa och önska god jul. Det visar Telias årliga julundersökning genomförd bland 8000 svenskar.

I Gävleborgs län är det främst skådespelaren Mikael Persbrandt och idrottsstjärnan Carolina Klüft som kan mäta sig med Susanna Kallur i fråga om vem man helst vill ringa och önska god jul. Även Babben Larsson och Ingvar Kamprad får vara med på topp fem listan med 15 procent vardera av rösterna.

God Jul-toppen:

1. Susanna Kallur 20 %

2. Mikael Persbrandt 17 %

3. Carolina Klüft 16 %

4. Babben Larsson 15 %

5. Ingvar Kamprad 15 %

– Under julen förmedlar vi gärna våra julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och mycket pekar på att våra kunder kommer att sätta ett nytt hejdundrande sms-rekord under julafton, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Babben Larsson – programledaren som gävleborgarna helst ringer i jul

Bland programledarna är det Babben Larsson, som gävleborgarna helst vill önska god jul. Andra platsen delas av parhästarna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson och Idol- och Förkvällstjejerna, Carolina Gynning och Carina Berg (sex procent). Till Peter Jihde kommer endast fyra procent av gävleborgarna lyfta på luren för att önska god jul.

Fredrik får fler julhälsningar än Mona

Bland våra politiker är det Fredrik Reinfeldt som gävleborgarna helst vill ringa och önska god jul (nio procent). Nästan hälften så många (fem procent) vill ringa Mona Sahlin.

Faktaruta: Sms:andet ökar i jul

Svenskarna väntas åter sätta rekord i att önska god jul med ett sms. I år väljer 30 procent att sms:a, jämfört med fjolårets 12 procent. Var fjärde (23 procent) anger att de helst ringer och förmedlar sin julhälsning. Telia spår nytt sms-rekord under julafton. Förra året skickades 9,3 miljoner sms i Telias mobilnät. I år väntas den siffran stiga till över 12 miljoner skickade sms på själva julafton.

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar, varav 328 i Gävleborgs län, om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30