8 000 svenskar tillfrågade om julen: God jul Susanna Kallur önskar jämtlänningarna

Susanna Kallur är den kända person som jämtlänningarna helst skulle vilja ringa och önska god jul. Det visar Telias årliga julundersökning genomförd bland 8000 svenskar.

I Jämtlands län är det bara Ingvar Kamprad, Kung Carl XVI Gustaf, Mikael Persbrandt och Babben Larsson som kan mäta sig med Susanna Kallur i fråga om vem man helst vill ringa och önska god jul.

God Jul-toppen:

1. Susanna Kallur 25 %

2. Ingvar Kamprad 19 %

3. Kung Carl XVI Gustaf 17 %

4. Mikael Persbrandt 15 %

5. Babben Larsson 14 %

– Under julen förmedlar vi gärna våra julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och mycket pekar på att våra kunder kommer att sätta ett nytt hejdundrande sms-rekord under julafton, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Babben Larsson – programledaren som jämtlänningarna helst ringer i jul

Bland programledarna är det Babben Larsson, som jämtlänningarna helst vill önska god jul. Andra platsen intas av paret Filip Hammar och Fredrik Wikingsson (nio procent). Idol- och Förkvällstjejerna, Carolina Gynning och Carina Berg, delar tredje och sista platsen med Idol-kollegan Peter Jihde, då enbart fem procent verkar vilja önska dem en god jul.

Mona får fler hälsningar än Fredrik

Bland våra politiker är det Mona Sahlin som de flesta jämtlänningarna vill ringa och önska god jul (nio procent). Fredrik Reinfeldt kommer på god andraplats med sju procent.

Faktaruta: Sms:andet ökar i jul

Svenskarna väntas åter sätta rekord i att önska god jul med ett sms. I år väljer 30 procent att sms:a, jämfört med fjolårets 12 procent. Var fjärde (23 procent) anger att de helst ringer och förmedlar sin julhälsning. Telia spår nytt sms-rekord under julafton. Förra året skickades 9,3 miljoner sms i Telias mobilnät. I år väntas den siffran stiga till över 12 miljoner skickade sms på själva julafton.

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar, varav 224 i Jämtlands län, om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30