8 000 svenskar tillfrågade om julen: God jul Susanna Kallur önskar stockholmarna – populärare än kungen

Susanna Kallur är den kända person som stockholmarna helst skulle vilja ringa och önska god jul. Det visar Telias årliga julundersökning genomförd bland 8000 svenskar.

Näst efter Susanna Kallur är det Kronprinsessan Victoria och Carolina Klüft (16 procent vardera) som stockholmarna helst ringer och önskar god jul. Kung Carl XVI Gustaf och Babben Larsson ligger hack i häl med 15 procent vardera.

God Jul-toppen:

1. Susanna Kallur 20 %

2. Kronprinsessan Victoria 16 %

3. Carolina Klüft 16 %

4. Kung Carl XVI Gustaf 15 %

5. Babben Larsson 15 %

– Under julen förmedlar vi gärna våra julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och mycket pekar på att våra kunder kommer att sätta ett nytt hejdundrande sms-rekord under julafton, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Babben Larsson – programledaren som stockholmarna helst ringer i jul

Bland programledarna är det Babben Larsson, som stockholmarna helst vill önska god jul. Andra platsen intas av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson (fem procent). Idol- och Förkvälls-tjejerna är dubbelt så populära som Idol-kollegan Peter Jihde (fyra respektive två procent).

Fredrik får fler hälsningar än Mona

Bland våra politiker är det Fredrik Reinfeldt som de flesta stockholmarna vill önska god jul (tolv procent). På god andraplats kommer Mona Sahlin (nio procent).

Faktaruta: Sms:andet ökar i jul

Svenskarna väntas åter sätta rekord i att önska god jul med ett sms. 30 procent sms:ar helst jämfört med fjolårets 12 procent. Var fjärde (23 procent) anger att de helst ringer och förmedlar sin julhälsning. I år spår Telia nytt sms-rekord under julafton. Julafton 2006 skickades 9,3 miljoner sms i Telias mobilnät. I år väntas antalet stiga till över 12 miljoner skickade sms på själva julafton.

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar, varav 1074 i Stockholms län, om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30