8 000 svenskar tillfrågade om julen: God jul Susanna Kallur önskar värmlänningarna

Susanna Kallur är den kända person som värmlänningarna helst skulle vilja ringa och önska god jul. Det visar Telias årliga julundersökning genomförd bland 8000 svenskar.

I Värmlands län är det är bara Carolina Klüft och Ingvar Kamprad med lika antal röster, samt Babben Larsson och kronprinsessan Victoria, med 16 procent vardera av rösterna, som kan mäta sig med Susanna Kallur i fråga om vem man helst vill ringa och önska god jul.

God Jul-toppen:

1. Susanna Kallur 22 %

2. Carolina Klüft 18 %

3. Ingvar Kamprad 18 %

4. Babben Larsson 16 %

5. Kronprinsessan Victoria 16 %

– Under julen förmedlar vi gärna våra julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och mycket pekar på att våra kunder kommer att sätta ett nytt hejdundrande sms-rekord under julafton, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Babben Larsson – programledaren som värmlänningarna helst ringer i jul

Bland programledarna är det Babben Larsson, som värmlänningarna helst vill önska god jul. Andra platsen intas av Idol- och Förkvällstjejerna, Carolina Gynning och Carina Berg (sex procent). Fem procent av värmlänningarna önskar förmedla en julhälsning till Filip Hammar och Fredrik Wikingsson och endast två procent vill ringa till Idol-kollegan Peter Jihde.

Mona får fler hälsningar än Fredrik

Bland våra politiker är det Mona Sahlin som värmlänningarna helst vill önska god jul (nio procent). Sex procent kan tänka sig lyfta på luren och önska Fredrik Reinfeldt god jul.

Faktaruta: Sms:andet ökar i jul

Svenskarna väntas åter sätta rekord i att önska god jul med ett sms. I år väljer 30 procent att sms:a, jämfört med fjolårets 12 procent. Var fjärde (23 procent) anger att de helst ringer och förmedlar sin julhälsning. Telia spår nytt sms-rekord under julafton. Förra året skickades 9,3 miljoner sms i Telias mobilnät. I år väntas den siffran stiga till över 12 miljoner skickade sms på själva julafton.

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar, varav 298 i Värmlands län, om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30