8 000 svenskar tillfrågade om julen: Svenskarna önskar Susanna Kallur och Carolina Klüft God Jul

Det svänger i vilka svenskarna vill önska god jul. I år är det sportstjärnorna Susanna Kallur och Carolina Klüft som svenskarna håller varmast om hjärtat, tätt följda av Ikeas grundare och fjolårets förstaplatsinnehavare Ingvar Kamprad (16 procent), samt kronprinsessan Victoria och Babben Larsson (15 procent).

– Under julen förmedlar vi gärna våra julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och mycket pekar på att våra kunder kommer att sätta ett nytt hejdundrande sms-rekord under julafton, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

De svenska männen vill helst ringa Reinfeldt och önska god jul

Bland våra politiker vill kvinnorna helst önska Mona Sahlin god jul (nio procent) medan männen helst skulle vilja ringa Fredrik Reinfeldt (tio procent). Till Drottningholm går 15 procent av samtalen till kronprinsessan Victoria och 13 procent till pappa Kung Carl XVI Gustaf.

Babben Larsson – en önskvärd programledare

Bland programledarna i rutan är det Babben Larsson som både kvinnor och män helst vill önska god jul (21 respektive 11 procent). Andra platsen intar radarparet Filip Hammar och Fredrik Wikingson (sex procent). Förkvälls och Idol-tjejerna Carolina Gynning och Carina Berg kniper tredje platsen i denna kategori (fem procent).

Falun-dottern Susanna Kallurs supporterfäste är som förväntat starkast i Dalarnas län (32 procent) och Carolina Klüft är mest populär i Blekinge län (23 procent).

Faktaruta: Sms:andet ökar i jul

Svenskarna väntas åter sätta rekord i att önska god jul med ett sms. 30 procent sms:ar helst jämfört med fjolårets 12 procent. Var fjärde (23 procent) anger att de helst ringer och förmedlar sin julhälsning. I år spår Telia nytt sms-rekord under julafton. Julafton 2006 skickades 9,3 miljoner sms i Telias mobilnät. I år väntas antalet stiga till över 12 miljoner skickade sms på själva julafton.

De vill svenskarna allra helst önska God jul

1 Susanna Kallur 19 %

4 Carolina Klüft 16 %

5 Kronprinsessan Victoria 14 %

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.