Måns och Agnes står för årets mobila jullåt

Undersökningsresultaten stämmer väl överens med vilken julmusik som också laddas ned runt jul. Bakom de tio mest populäraste jullåtarna står åtta svenska artister. Blandningen av ny och gammal popmusik är tydlig. Mest omtyckt är ”All I Want for Christmas” med Måns Zelmerlöw och Agnes Carlsson, följt av DJ Roine ”Ragnar firar jul (midnatt råder) och Adolphson & Falks ”Mer jul”.

– Ökningen för att köpa musik med mobilen har hållit i sig under hela 2007 och julmusik är inget undantag. Våra nedladdningslistor säger en del om hur smaken skiftar – förra året var Basshunters Jingle Bells i topp, men i år ska det alltså vara finstämd uptempo-ballad, säger Fredrik Rudberg, försäljningschef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Telias årliga julundersökning visar att svenskarnas främsta kriterier för en bra jullåt är att den är klassisk (43 procent) och de ser gärna att det innehåller lite bjällerklang (35 procent). Den typ av julmusik som går bäst hem är svenska julvisor (43 procent), traditionella julvisor i pop- och rockversion (35 procent).

De mest köpta jullåtarna från Telia SurfPort i jul

Måns Zelmerlöw & Agnes

1. Carlsson All I Want For Christmas

Ragnar firar jul (midnatt

2. DJ Roine råder)

3. Adolphson & Falk Mer Jul

I denna natt blir världen

4. Carola ny

5. Werner & Werner Vår julskinka har rymt

Tomten jag vill ha en

6. Busungarna riktig jul

The Pogues Featuring

7. Kirsty MacColl Fairytale Of New York

Tommy Körberg & Sissel

8. Kyrkjebø Julen är här

9. Peter Jöback Decembernatt (Halleluja)

10. Sissel O'Helga Natt

Vilken typ av julmusik lyssnar du helst på?

1. Svenska julvisor 43%

Traditionella julsånger i

2. pop- och rockversion 35%

3. Kyrklig körsång 10%

4. Amerikansk julmusik 7%

5. Solosång/Opera 3%

Vad krävs för att en jullåt ska vara bra?

1. Klassisk 47%

2. Bjällror 23%

3. Poppig 16%

4. Barnkör 10%

5. Kommersiell 5%

SurfPort är den ledande mobilportalen i Norden och Baltikum med över en miljon unika användare per månad.

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30