Svenskarna sprängde sms-rekordet under Julafton

Nytt rekord

Förra året skickades 9,3 miljoner sms i Telias nät på julafton. I år överträffades den siffran med råge då totalt 15,4 miljoner sms förmedlades av Telias kunder. I Telias årliga undersökning anger 30 procent att de helst skickar sin julhälsning via sms, medan 26 procent allra helst vill mejla sin julhälsning och 23 procent helst vill ringa.

– Att så många valde att önska god jul med ett sms överträffade alla våra förväntningar. Förutom sms används mms och e-post allt mer till att framföra personliga hälsningar. Nu kan vi på allvar säga att digitala hälsningar är det nya julkortet, säger Håkan Dahlström chef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Nu talar det mesta för att svenskarna även på nyårsafton kommer att sätta sms-rekord i nyårshälsningar. Förra nyårshelgen skickades 17 miljoner sms och i år pekar allt på ett hejdundrande nytt rekord med över 22 miljoner skickade sms i Telias nät.

Sms:ar under julottan

Telias årliga julundersökning visar att vi helst ringer, e-postar eller sms:ar våra julhälsningar strax innan Kalle Anka (37 procent). En tredjedel (34 procent) väljer att höra av sig direkt på morgonen och 19 procent efter det att Bengt Feldreich sjungit ut i Kalle Anka och hans vänner. Endast sex procent väntar med att önska God Jul tills under julklappsutdelningen. Att sköta sitt julhälsande under julmåltiden är dock mindre populärt liksom under julottan där bara en procent vågar sig på att hälsa till sina bekanta.

När på julaftonen ringer/sms:ar du och önskar God Jul?

1. Innan Kalle Anka 37 %

2. Direkt på morgonen 34 %

3. Efter Kalle Anka 19 %

4. Vid julklappsutdelningen 6 %

5. Under julmiddagen 2 %

6. Under jullunchen (alla samlade

spelar in en sång som spelas in och

skickas) 2 %

7. Under julottan 1 %

Om Telias Julundersökning 2007

Telia har frågat 8 192 svenskar om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.