Telia preparerar skidbackarna för surfande skidåkare – Åre först i fjällvärlden med mobilt bredband på 7,2 Mbit/s

– Under skidveckorna flyttar typiska tätortsbeteenden till svenska fjällen. Att koppla upp sig mobilt är ett av dem och vi vill att våra kunder på enkelt sätt ska kunna använda samma tjänster på fjällresan som hemma, säger Håkan Dahlström, chef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Åre är bland de första skidorterna att få mobilt bredband med hastigheter upp till 7,2 Mbit/s. Utbyggnad pågår just nu på många av de större skidorterna i Jämtland, Härjedalen och Dalarna. Totalt kommer drygt 20 skidorter att få tillgång till Telias mobila bredband under årets skidsäsong.

Semester – då tar vi med oss datorn

Att ge skidorterna snabb mobil uppkoppling är ett naturligt steg när fritidsbeteendena ändras och efterfrågan att kunna koppla upp sig var som helst, när som helst ökar. Enligt en Telia-undersökning säger 43 procent att de önskar sig det när de är i fritidshuset. Stockholmarna är de som överlag är mest intresserade – 48 procent säger att de vill ha trådlös internet-uppkoppling i fritidshuset. De följs tätt av norrbottningarna med 46 procent. Tredjeplatsen delas av Västerbotten, Gävleborg och Blekinge (45 procent). Bland jämtlänningarna och dalmasarna är det 44 procent som säger att de vill ha trådlöst internet i fritidshuset.

Om Telias undersökning

Undersökningen är genomförd bland 8 887 personer som är kunder till Telia. Hela Sverige är representerat och de svarande är i alla åldrar. Undersökningen, som genomfördes för Telia Trendspaning 2007, handlar om hur svenskarna ser på sina kommunikationsvanor.

Ytterligare information till journalister lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30

På följande skidorter i Jämtland och Härjedalen har Telias kunder tillgång till snabbt mobilt bredband (upp till 7,2 Mbit/s)

Åre

Bydalen

Duved

Klövsjö

Funäsdalen

Björnrike

Bruksvallarna

Lofsdalen

Ramundsberget

Tänndalen

Vemdalen

Vemdalsskalet

Telias mobila bredbandskunder har också tillgång till Telias surfzoner (Telia Homerun). På de aktuella skidorterna i Jämtland och Härjedalen

finns följande surfzoner:

Åre Hotel Diplomat Åregården

Telia-butiken, Åre torg

Cafe Lok & Latte, Parkvägen 1

Cafe Bubblan, Årevägen 76

Holiday Club Åre

Åre/Undersåker First Hotel Trillevallen

Duved Hotell Renen, Hamrevägen 1

Klövsjö Katrina Wärdshus

Oviken Persåsens Hotel & Konferens

På Telias surfzoner kan kunderna surfa med hastigheter upp till 11 Mbit/s. Förutom ovanstående platser har Telia ytterligare 500 surfzoner i Sverige. För ytterligare information om dessa, se www.homerun.telia.com.