Kriget om tv-kunderna trappas upp

Den 12 mars 2007 släcks det analoga marknätet i landets folkrikaste region, StorStockholm med omnejd. Nästan en miljon hushåll ligger inom regionen och landets alla tv- leverantörerna vässar sina vapen för att försvara befintliga eller erövra nya marknadsandelar. Med ett av marknadens mest generösa erbjudande ger sig Telia nu på allvar in i kriget om tv-kunderna. Ungefär 2,5 miljoner svenska hushåll kan i dag få digital-tv från Telia

– Vi vill bli en betydande spelare på marknaden och vi använder oss av bredbandet – det digitala hemmets pulsåder – när vi utmanar de etablerade storheterna på tv-marknaden, säger Erik Hallberg, som är Sverigechef för affärsområde bredband på Teliasonera. TV via bredbandet öppnar nya möjligheter att göra tv-innehållet personligt. I dag går det att välja filmer efter eget tycke och smak genom vår Video On Demand-tjänst. I morgon kan man tänka sig att tjänsten också omfattar t ex nyheter, sport, serier och annat. Du gör helt enkelt din egen privata TV-tjänst – skräddarsyr en alldeles egen tv-tablå och du tittar på den precis när det passar dig.

Digital-tv via bredband

Det finns flera sätt att leverera tv till villor och flerfamiljshus. Parabol, antenn och kabelnät har hittills varit de vanligaste teknikerna. Den teknik som växer snabbast är dock tv via bredbandet. Telia levererar tv via bredband i telejacket. Den som väljer att se på tv på detta sätt behöver varken para¬bol eller ny antenn när det analoga marknätet släcks ner.

Fördelarna med digital-tv via bredband:

• Möjlighet att ta sig ut på Internet via tv:n genom att använda fjärrkontrollen

• Möjlighet att lagra sina digitalbilder på en säker server och titta på dem direkt i tv:n

• Äkta Video-on-demand gör att man kan hyra filmer direkt från soffan - dygnet runt.

• Tv-guide med sök- och sorteringsfunktion

• Smarta funktioner som exempelvis programpåminnelse

• Ingen parabol eller ny antenn behövs för att få tillgång till digital-tv

Fem kanalpaket från Telia – Två av dem med en månadskostnad på 0 kronor/månad!

1). Kanalpaket Start - 0 kr /månad

Som första bredbandsoperatör erbjuder Telia sina kunder ett helt fritt kanalpaket med åtta kanaler. Kravet är att man har både bredband- och fast telefoni från Telia.

Kanaler som ingår är: SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, The Voice, Aftonbladet TV7.

2). Kanalpaket Multi - 0 kr /månad fram till och med april 2008 därefter 129 kr /månad*

* erbjudandet kan tecknas fram till 22 mars 2007 inga kortavgifter eller andra avgifter utgår under avtalstiden som är 12 månader.

26 kanaler med underhållning för hela familjen. Här finns serier, dokumentärer, musik, nyheter, sport, film och annan underhållning.

Kanaler som ingår är: SVT1, SVT2, TV4, Kanal 5, TV4 Plus, TV400, TV4 Film, Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Civilisation, Discovery Science, Discovery Travel & Living, MTV, VH1, Nickelodeon, The Voice, Star, Showtime, Eurosport, Eurosport 2, DiTV och SPORT-Expressen, Aftonbladet TV7, 24, Barnkanalen och Kunskapskanalen.

3). Kanalpaket Canal+ Total (0 kr/de tre första månader därefter 229 kr/månad)

14 kanaler med sport, film och serier. Canal+ Total ger dig det mesta av det bästa från arenor och drömfabriker.

Kanaler som ingår är: SVT1, SVT2, 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4, Aftonbladet TV7, The Voice, CANAL+ SPORT 1, CANAL+ SPORT 2, CANAL+ FILM 1, CANAL+ FILM 2, CANAL+ FILM 3 och CANAL+ MIX.

4). Kanalpaket Canal+ Film (0 kr/de tre första månader därefter 169 kr/månad)

11 kanaler varav 3 filmkanaler med drama, action, komedi, äventyr och thriller.

Kanaler som ingår är: SVT1, SVT2, 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4, Aftonbladet TV7, The Voice, CANAL+ FILM 1, CANAL+ FILM 2 och CANAL+ FILM3.

5). Kanalpaket Canal+ Film (0 kr/de tre första månader därefter 199 kr/månad)

10 kanaler varav 2 sportkanaler - för idrottsentusiasten.

Kanaler som ingår är: SVT1, SVT2, 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4, The Voice, Aftonbladet TV7, CANAL+ SPORT 1, CANAL+ SPORT 2

För att få digital-tv via bredband från Telia behövs:

• Bredbandsabonnemang från Telia via adsl

• Adsl-modem godkänt för Telia Digital-tv

• Digitalbox godkänd för Telia Digital-tv

• Tv utrustad med scartuttag (alternativt S-video eller Komposit). (Scartuttag har i stort sett alla tv-apparater som är 15 år eller nyare.)

En grafisk illustration hittar du på: http://www.teliasonera.se under press/bildarkiv/övrigt

Med Telia Digital-tv ingår alltid förutom de valda tv-kanalerna:

Surf Text-tv

Med hjälp av fjärrkontrollen för Text-tv där sidorna bläddras fram

digital-tv boxen kan man ta sig omedelbart. Möjlighet att välja

direkt ut på Internet. Surfa, text-tv oberoende av vilken kanal du

skicka e-post eller titta på bilder tittar på (se text-tv från SVT1 när

– direkt i tv:n. du tittar på TV4).

Video-on-demand Programpåminnelse

Tillgång till video-on-demand. Hyr Lägg in en påminnelse så du inte

video direkt från soffan, dygnet missar ditt favoritprogram.

runt. Pausa, spola eller se om

favoritfilmen.

Mina Bilder Kanallistor

Titta på dina digitalbilder – Ger bättre överblick över kanalerna

direkt i datorn. Tjänsten är knuten i din tv.

till Telia Säker lagring som ingår Funktionen kan användas om du vill

i bredbandet. att barnen endast ska titta på vissa

kanaler.

Tv-guide Programspärr

Information om pågående och Ger möjlighet att spärra program med

kommande program för tre dagar erotiskt innehåll.

framåt. Gör det enkelt att sortera

och söka på kanal, tidpunkt och

programkategori.

OBS! Den senaste informationen om Telias digital-tv erbjudande finns på www.telia.se/tv

Telia digital-tv är enkelt att installera, men de kunder som vill ha hjälp med installation kan få det.

Telia Digital-tv förutsätter att kunden har bredband från Telia och att digital-tv är utbyggt på orten. Utbyggnaden sker successivt och idag kan ungefär 2,5 miljoner svenska hushåll få tjänsten digital-tv. För aktuell information om vilka orter som är utbyggda se:

www.telia.se/tv - Utbyggnad.

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

Presstjänsten, TeliaSonera 020-77 58 30

--------------------------------------------

Allmännt om digital-tv

Under 2005 börjar det analoga marknätet i Sverige att släckas ner. Under 2006 och 2007 fortsätter nedsläckningen och år 2008 ska hela Sverige ha övergått till digitala tv-sändningar. När det analoga nätet släcks ner måste en stor del av Sverige befolkning välja hur de vill ta emot tv-signalerna för att det inte ska bli svart i tv-rutan.

För mer information: www.digitaltvovergangen.se eller www.svt.se