Helsingborgs IF, Malmö FF och Trelleborgs FF flyttar in i Telias mobiler

I ett första skede kommer kunderna att erbjudas direktsända allsvenska matcher som en del av det tv-paket som finns i Telias mobilportal Surfport. Tittarna väljer själv om de vill se matchen i direktsändning eller sammandrag i efterhand. Avtalet ger Telia även möjlighet att erbjuda tjänster som resultatservice och sändning av exklusivt material både före, under och efter matchen.

– Fotbollen är utan jämförelse vår största publiksport och många hjärtan klappar lite extra när det drar ihop sig till allsvensk premiär eller till EM- och VM-kval. För våra kunder innebär det nya avtalet att de kommer att kunna följa svenska landslagets eller favoritlagets framfart - var de vill och när de vill, säger Håkan Dahlström chef för Mobilitetstjänster Sverige, TeliaSonera.

Avtalet som Telia tecknat med företaget Kentaro, som äger svensk fotbolls mediarättigheter fram till 2010, omfattar såväl direktsändningar som sammandrag i efterhand. Telia har även ingått ett nära samarbete med Svenska Fotbollförbundet, elitföreningarna inom Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) samt Föreningen Elitfotboll Damer (EFD) som bland annat innefattar sponsor- och marknadsrättigheter och Telia blir därmed exklusiv sponsor och partner inom telekom.

– Att svensk fotboll nu tar klivet in i Sveriges största mobilnät med 4,6 miljoner användare tror vi ytterligare kommer att öka intresset både för svensk fotboll och för tv i mobilen. Enligt Telia Trendspaning 2007 vill tre av tio se på tv i mobilen redan idag – en andel som snart lär bli större bland Sveriges alla fotbollsälskare, säger Håkan Dahlström.

För de mest hängivna fansen kommer det framöver att bland annat finnas klubbspecifika paket med resultatredovisning och det egna lagets alla matcher direkt i mobilen. Sammandrag från enskilda matcher och från en hel omgång samt resultatservice är andra tjänster som utvärderas och kan bli verklighet redan under den allsvenska vårsäsongen.