Telia får rättigheter till svensk fotboll i mobiltelefonen

Avtalet som Telia tecknat med företaget Kentaro, som äger svensk fotbolls medierättigheter fram till 2010, omfattar såväl direktsändningar som sammandrag i efterhand. Telia har även ingått ett nära samarbete med Svenska Fotbollförbundet, elitföreningarna inom Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) samt Föreningen Elitfotboll Damer (EFD) som bland annat innefattar sponsor- och marknadsrättigheter och Telia blir därmed exklusiv sponsor och partner inom telekom.

– Fotbollen är utan jämförelse vår största sport och de möjligheter som avtalet ger blir en spännande och viktig del av vår marknadsmix på den svenska marknaden, säger Gunilla Åberg marknadschef Mobilitetstjänster Sverige, TeliaSonera.

Initialt kommer Telias kunder att erbjudas direktsända allsvenska matcher som en del av det tv-paket som finns i Telias mobilportal Surfport. Tittarna väljer själv om de vill se matchen i direktsändning eller i efterhand. Avtalet ger även Telia möjlighet att erbjuda tjänster som resultatservice och sändning av exklusivt material både före, under och efter matchen.

– Att vi tillsammans med den svenska fotbollen kommer att nå 4,6 miljoner mobilanvändare tror vi ytterligare kommer att öka intresset både för fotboll och för alla de möjligheter som mobiltelefonen ger idag och i framtiden, säger Gunilla Åberg.