Telia Trendspaning 2007: Jämtarnas tv-vanor förändras

27 procent av jämtarna som svarat på Telias trendundersökning följer tv- och radiotablåerna mindre noggrant sedan de fick möjlighet att titta på tv och lyssna på radio via internet. De främsta anledningarna till att man väljer att titta eller lyssna på program via internet är att programmets sändningstid inte passade (33 procent) eller att man missade programmet när det sändes (34 procent).

Trots utvecklingen av tv på internet är ändå tv:n fortfarande den viktigaste källan för till exempel långfilmer. 56 procent av jämtarna ser film främst på någon av tv-kanalerna och 35 procent oftast via sin dvd-spelare. Bland svenskar i allmänhet börjar tv-tittandet minska bland de yngre och redan idag tittar var femte under 26 år främst på film på datorn.

Tv på egna villkor

Tjänster som tv i mobilen och trådlöst internet ger tillgång till tv och radio var man än befinner sig, när som helst. Men digital-tv, via till exempel Telias bredband, gör det också möjligt att surfa på internet i tv:n, eller hyra film direkt från tv-soffan.

– Att var och en vill styra sin egen mediekonsumtion och titta på tv när det passar det egna schemat blir allt tydligare. Därför vill vi skapa tjänster som svarar mot dessa nya krav och digital-tv är en sådan, säger Erik Hallberg, chef för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Nya producenter och nya tv-möjligheter

Tv:n har inte längre monopol på rörliga bilder. Idag kan vi se tv- och filmklipp på internetportaler som till exempel YouTube och de svenska sajterna bubblare.se och FejmTV. Filmklippen publiceras av privatpersoner som själva spelat in dem med till exempel sin mobiltelefon. 18 procent av jämtarna har någon gång lagt ut filmklipp på internet. Vi tipsar gärna varandra om filmer vi gillar. Nästan hälften (47 procent) av jämtarna har fått tips från vänner eller bekanta att kolla in en särskild film på internet.

Om Telia Trendspaning 2007

Telia har genomfört två separata webbenkäter bland privat- och företagskunder. Undersökningen bland privatpersoner består av 8 887 personer, varav 232 personer i Jämtland, som har svarat på frågor om kommunikationen i hemmet. Hela Sverige är representerat och de svarande är i alla åldrar. Undersökningen bland företag består av 1 404 personer som svarat på frågor om kommunikationen på jobbet. De svarande har titlar som VD, ekonomichef och it-chef. Hela Sverige är representerat och de svarande företagen varierar i storlek från under tio till över 500 anställda. Undersökningarna genomfördes under perioden 14 december 2006 till 11 januari 2007. Trendspaningen är producerad i samarbete med trend- och omvärldsanalysföretaget United Minds.