Telia Trendspaning 2007: Tv-vanorna i Jönköpings län förändras

26 procent av personerna i Jönköpings län som svarat på Telias trendundersökning följer tv- och radiotablåerna mindre noggrant sedan de fick möjlighet att titta på tv och lyssna på radio via internet. De främsta anledningarna till att man väljer att titta eller lyssna på program via internet är att man missade programmet när det sändes (26 procent) eller att programmets ordinarie sändningstid inte passade (40 procent).

Trots utvecklingen av tv på internet är ändå tv:n fortfarande den viktigaste källan för till exempel långfilmer. 57 procent av de boende i länet ser film främst på någon av tv-kanalerna och 34 procent oftast via sin dvd-spelare. Bland svenskar i allmänhet börjar tv-tittandet minska bland de yngre och redan idag tittar var femte under 26 år främst på film på datorn.

Tv på egna villkor

Tjänster som tv i mobilen och trådlöst internet ger tillgång till tv och radio var som helst, när som helst. Digital-tv, via till exempel Telias bredband, gör det också möjligt att surfa på internet i tv:n, eller hyra film direkt från tv-soffan. Telias satsning på digital-tv har blivit en stor framgång med över 100 000 kunder på bara några månader.

– Det blir allt tydligare att kunderna vill styra sin egen mediekonsumtion och titta på tv när det passar dem. Därför vill vi skapa tjänster som svarar mot dessa nya krav och digital-tv är en sådan, säger Kent Jonsson, ansvarig bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Nya producenter och nya tv-möjligheter

Tv:n har inte längre monopol på rörliga bilder. Idag kan vi se tv- och filmklipp på internetportaler som till exempel YouTube och de svenska sajterna bubblare.se och FejmTV. Filmklippen publiceras av privatpersoner som själva spelat in dem med till exempel sin mobiltelefon. 15 procent av de boende i Jönköpings län har någon gång lagt ut filmklipp på internet. Vi tipsar gärna varandra om filmer vi gillar. 44 procent av personerna i länet har fått tips från vänner eller bekanta att kolla in en särskild film på internet.

Om Telia Trendspaning 2007

Telia har genomfört två separata webbenkäter bland privat- och företagskunder. Undersökningen bland privatpersoner består av 8 887 personer, varav 316 personer i Jönköpings län, som har svarat på frågor om kommunikationen i hemmet. Hela Sverige är representerat och de svarande är i alla åldrar. Undersökningen bland företag består av 1 404 personer som svarat på frågor om kommunikationen på jobbet. De svarande har titlar som VD, ekonomichef och it-chef. Hela Sverige är representerat och de svarande företagen varierar i storlek från under tio till över 500 anställda. Undersökningarna genomfördes under perioden 14 december 2006 till 11 januari 2007. Trendspaningen är producerad i samarbete med trend- och omvärldsanalysföretaget United Minds.