Telias mobilnät bäst i täckningstest

– Resultatet av tidningen Mobils test innebär att Telia för sjätte året i rad tar positionen som Sveriges bästa leverantör av mobila samtal, säger Håkan Dahlström, chef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Vi slår oss dock inte till ro med det utan fortsätter att förbättra mobilnätet med både bättre täckning och nya tekniker för att också ge våra kunder snabbare och säkrare uppkoppling till internet.

När det gäller röstsamtal är Telia klart bättre än sina medtävlare. Med ett slutbetyg på 4,9 av maximalt 5,0 lyckas man klart bättre än övriga operatörer.

Telias samlade mobilnät når 99 procent av Sveriges befolkning. Till slutet av 2008 kommer Telia att bygga ut gsm-nätet till 90 procent av Sveriges yta och samtidigt uppgradera det med edge-teknik för att ge kunderna ännu bättre möjligheter att använda internettjänster via mobilen. Användaren märker då knappt någon skillnad i datahastigheten mellan näten. Idag finns edge i 75% av Telias gsm-nät. Även 3G-nätet byggs ut och når idag nära nio miljoner invånare. I delar av Göteborg och Stockholm testar Telia dessutom turbo-3G som ger kunderna trådlös uppkoppling till Internet som är nästan 10 gånger snabbare än till det vanliga 3G-nätet.

Telia har tidigare, 2001 - 2005, fått utmärkelser för Sveriges bästa mobilnät i tidningen Mobils årliga undersökning. 2006 genomfördes inget test.

-----------------------------------------------------------------------

Ytterligare information till journalister lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30