Göteborgs telefonkiosker blir surfkiosker

Omvandlingen från telefonkiosk till surfkiosk sker genom att varje kiosk förses med en wlan-basstation från Ericsson som ger trådlös uppkoppling inom en radie på cirka 150 meter runt kiosken. Satsningen innebär att Telia kommer att kunna erbjuda trådlös uppkoppling till internet i över 700 kiosker lokaliserade i gallerior och köpcentra samt utomhus. Under juli och augusti är det helt fritt att surfa från kioskerna – det enda som krävs är en bärbar dator och en mobiltelefon för att ta emot lösenord. Göteborgarna kommer bland annat att hitta surfkioskerna i Bältesspännareparken, vid Kungsportsavenyn och vid centralstationen.

– Nu tar vi telefonkiosken in i 2000-talet och gör den till en del av Telias landsomfattande nät. Genom den här satsningen utökar vi vårt Telia Homerun-nät med ytterligare över 700 surfzoner och skapar därmed landets största publika wlan-nät, säger Erik Hallberg, chef för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

De första surfkioskerna etableras i Stockholm, Göteborg och Malmö och utbyggnaden fortsätter sedan i ett 20-tal städer. Under hösten kommer surfkioskerna att täcka cirka 50 procent av befolkningen. Ericsson levererar wlan-basstationerna till surfkioskerna och Service Factory bygger och konfigurerar det bakomliggande wlan-nätet.

Rekordtillväxt kring den mobila arbetsplatsen

Den ökade efterfrågan på trådlös uppkoppling till internet har starkt samband med att allt fler vill kunna jobba utanför kontoret. Telias undersökning Sommartrender 2007 visar att 92 procent av göteborgarna planerar att jobba utanför kontoret någon gång i sommar vilket är en ökning med 18 procent jämfört med i fjol. Varannan person (50 procent) planerar att jobba utanför kontoret så mycket som en till tre dagar i veckan.

– Trådlös tillgång till internet ger större flexibilitet såväl privat som i jobbet. Som ledande leverantör av rikstäckande bredband är vår tillväxt beroende av att vi fortsätter att fokusera på framtidens tjänster och utveckla produkter som svarar mot kundernas behov, säger Erik Hallberg, chef för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Om Telia Sommartrender 2007

Telia har för fjärde året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 1 710 personer deltagit, varav 246 i göteborgsregionen. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 16-25 maj 2007.

Följande telefonkiosker i göteborgsregionen är från och med 1 juli även

surfkiosker. Antalet surfkiosker kommer att utökas under sommaren och

hösten. OBS! Grafik och bildmaterial finns att hämta på teliasonera.se

> press>pressmeddelande