Norrlänningarna vill arbeta från Höga kusten

Intresset för att jobba utanför kontoret är stort bland svenskarna. Speciellt under sommaren drömmer vi om att jobba från andra platser än ett varmt kontor. Traditionellt är det först på semestern som vi har fått komma iväg till havet, sommarstugan eller bara ut i solen. Med den nya tekniken är det många som kan jobba från andra platser än kontoret. Enligt Telias årliga sommarundersökning planerar var tredje norrlänning att jobba mer utanför kontoret i år, jämfört med i fjol.

– Allt fler ser nyttan av att jobba utanför kontoret och sommaren är en perfekt tidpunkt för detta flexibla arbetssätt. Med bland annat möjligheten till trådlöst bredband och mobilt internet behöver man många gånger inte sitta kvar på kontoret när kollegorna är på semester och solen lyser, utan man kan sköta sitt jobb lika bra från sommarstugan, säger Gunilla Åberg, marknadschef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Var tredje norrlänning vill helst ha sitt sommarkontor i trädgården eller på balkongen. Nästan lika många föredrar sommarstugan. Det är stora regionala skillnader varifrån man helst arbetar i sommar och det är tydligt att man väljer platser i närheten av där man bor. Norrlänningarnas drömarbetsplats är Höga kusten och stockholmarnas är Stockholms skärgård.

Topp-5 – Norrlänningarnas hetaste drömarbetsplatser

1. Höga kusten

2. Stockholms skärgård

3. Gotland

4. Piteå Havsbad

5. Riksgränsen

Topp-5 – Norrlänningarnas hetaste sommarkontor

1. Den egna trädgården/balkongen

2. Sommarstugan

3. En klippa vid vattnet

4. Stranden

5. Fjälltoppen

Om Telia Sommartrender 2007

Telia har för fjärde året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 1 710 deltagit, varav 247 norrlänningar. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 16-25 maj 2007.