Stockholmarna vill arbeta från stugan i skärgården

Intresset för att jobba utanför kontoret är stort bland svenskarna. Speciellt under sommaren drömmer vi om att jobba från andra platser än ett varmt kontor. Traditionellt är det först på semestern som vi har fått komma iväg till skärgården, sommarstugan eller bara ut i solen. Med den nya tekniken är det många som kan jobba från andra platser än kontoret. Enligt Telias årliga sommarundersökning planerar var tredje stockholmare att jobba mer utanför kontoret i år, jämfört med i fjol.

– Allt fler ser nyttan av att jobba utanför kontoret och sommaren är en perfekt tidpunkt för detta flexibla arbetssätt. Med bland annat möjligheten till trådlöst bredband och mobilt internet behöver man många gånger inte sitta kvar på kontoret när kollegorna är på semester och solen lyser, utan man kan sköta sitt jobb lika bra från sommarstugan, säger Gunilla Åberg, marknadschef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Var tredje stockholmare vill helst ha sitt sommarkontor i sommarstugan. Lika många väljer helst den egna trädgården eller på balkongen. Det är stora regionala skillnader varifrån man helst arbetar i sommar och det är tydligt att man väljer platser i närheten av där man bor. Stockholmarnas drömarbetsplats är Stockholms skärgård och skåningarnas är Österlen.

Topp-5 – Stockholmarnas hetaste drömarbetsplatser

1. Stockholms skärgård

2. Gotland

3. Smögen

4. Österlen

5. Öland

Topp-5 – Stockholmarnas hetaste sommarkontor

1. Sommarstugan

2. Den egna trädgården/balkongen

3. En klippa vid vattnet

4. Båten

5. Stranden

Om Telia Sommartrender 2007

Telia har för fjärde året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 1 710 deltagit, varav 396 stockholmare. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 16-25 maj 2007.