200 000 kunder har valt Telias digital-tv

Digital-tv via bredbandet börjat allt mer segla upp som en klar konkurrent till de traditionella kabel-tv-näten. I dag kan 2,5 miljoner hushåll få digital-tv från Telia och många bredbandskunder ser fördelarna med att ha tv-tjänsten via sitt bredbandsjack.

– Bredbandsnäten har klara fördelar framför de äldre kabel-tv näten, säger Kent Jonsson, Försäljningschef konsumentmarknaden på TeliaSonera i Sverige. Se bara på vår lansering av smart bredband i förra veckan. Nu behöver du bara en enda box i hemmet för att koppla in tv, bredband, telefoni och mycket annat.

Telia är först i världen med smart bredband som gör att uppkopplingen enkelt kan användas till mer än surfning. Telia Smart innebär att telejacket förses med en allt-i-ett-låda (en så kallad gateway), som rymmer bredbandsmodem, inbyggt trådlöst nätverk, ip-telefoniadapter och brandvägg.

Tv via bredbandsnätet ger även möjlighet till interaktivitet. Med tjänsten Video on Demand kan kunderna hyra film direkt med hjälp av fjärrkontrollen och under juli i år slog Telias kunder nytt rekord med nästan 1000 hyrda filmer per dag.

– Kunderna vill i allt större utsträckning styra sin egen tid och mediekonsumtion och vill titta på tv och film när det passar dem, säger Kent Jonsson. Vi arbetar hela tiden med att förbättra vårt tv-erbjudande med nya kanalpaket och interaktiva tjänster som svarar upp mot kundernas önskemål.

Förutom Video on Demand kan kunderna redan idag surfa direkt via sin tv och via tjänsten ”Mina Bilder” titta på de bilder som kunden själv lagrat på Telias säkra server.