TeliaSonera presenterar Nordens och Baltikums bästa mobila internettjänster – Årets vinnare av SurfPort Awards

Vinnarna av årets SurfPort Awards – de bästa mobila innehållstjänsterna i SurfPort i Norden och Baltikum under 2007 – utsågs i går kväll i samband med en gala i Stockholm. Vinnare i sex kategorier korades.

– Vi som har suttit i juryn har haft ett lika svårt som roligt arbete när vi tagit fram årets vinnare, säger Indra Åsander, europaansvarig för mobila innehållstjänster på TeliaSonera. Det har varit väldigt kul att se så många bra och kreativa idéer inom området för mobila innehållstjänster.

Årets nykomling – priset går till Den Norske bank DNB

DNB Mobile Banking Services har under året introducerat en komplett banktjänst på en mobil plattform, och därmed visat att det går att genomföra detta på ett både säkert och användarvänligt sätt.

Årets tjänst för användargenererat innehåll – priset går till Moblogas Impartner från Litauen

Litauens första mobilblogg som tillåter uppladdning av foto och text i realtid och med support direkt via internet. Idag har man 26 000 unika användare varje månad.

Årets mobila musiktjänst – priset går till Mobile Karaoke /Digital Voice från Finland

Karaoke direkt i mobilen. En ny musiktjänst som ursprungligen togs fram inför Eurovision Song Contest. Ger kunden möjlighet att ladda ner både musik och text via ett MMS – färdigt att spela upp direkt i mobilen.

Årets mobila tv- tjänst – priset går till svenska TV4

Den mest populära mobila tv-tjänsten i Sverige med nyhetsrapportering och kreativa och nyskapande programidéer som bland annat Idol-tv.

Årets mobila speltjänst – priset går till svenska EA games

För att man har levererat populära spel av hög kvalitet, bland annat SIMS, FIFA, The Simpsons och Tiger Woods. För att man har lyckats bra med försäljningen från sin portal med höga nedladdningssiffror som resultat.

Kundernas val – priset går till den mobila nyhetsportalen ”100 seconds video news” från Litauen. Tjänsten som är producerad av Spaudos Televizija är en populär nyhetstjänst med 30 000 unika användare per månad och med en flitigt använd nedladdningstjänst. Priset är framröstat av TeliaSoneras kunder.

SurfPort Awards är den viktigaste händelsen under året för innehållsleverantörer och för aktörer inom mobilt internet. TeliaSonera arrangerar SurfPort Awards för tredje året i rad. Syftet är att belöna de bästa mobila innehållstjänsterna under året på SurfPort och dessutom inspirera fler att utveckla användarvänliga och smarta tjänster för mobilen.