Smygpremiär för Telias digitala spelbutik

Gaming är idag en av de snabbast växande marknaderna i världen. Spelkonsolernas popularitet och kraftfulla PC:s har breddat målgruppen och ökat affärsmöjligheterna. Tillgången till snabbt bredd driver nu på utvecklingen av nya digitala distributionstjänster.

– Digital nedladdning är det smidigaste sättet att skaffa sig de senaste spelen till sin dator. Vi ger kunderna dessutom valfrihet att laddar ner spelet via webbläsaren eller via en applikation på datorn, vilket som passar dem bäst, säger Jonas Hallberg spelansvarig på Bredbandstjänster på Telia.

I början av 2009 bedöms Telia Spelbutik vara fullt utbyggd och vara en av de största virtuella spelbutikerna i Sverige med aktuella titlar från de ledande speltillverkarna.

I Telias Spelbutik (spelbutiken.telia.se) köper man och laddar ned spel direkt till sin dator. Kunden betalar med kredit- eller betalkort eller genom sin internetbank. Alla betalningsätt är krypterade med så kallat SSL-skydd för säker betalning. Licensnyckel för att aktivera spelet skickas med posten och finns också under ”Mina sidor” på spelbutiken.telia.se.

Telia Spelprenumeration

Telia Spelprenumeration är ett komplement till Telia Spelbutik och innebär att kunden mot en månadsavgift hyr spelen. Lösningen tilltalar särskilt barnfamiljer som till en fast månadskostnad kan ladda ner olika spel som passar alla.

*) Under 2007 omsatte försäljningen av PC-spel 654 miljoner kronor i Sverige. Källa: Datorspelsbranschen