Mobilkunder sätter priset på Sahara Hotnights nya singel – ”In Private” släpps idag exklusivt till Telias mobilkunder

Idag förlanserar Sahara Hotnights singeln ”In Private” till Telias 4,6 miljoner mobilkunder. På onsdag den tredje december sker den officiella lanseringen, fram till dess är det fansen som bestämmer vad de vill betala för singeln.

– Det känns viktigt att hitta nya sätt att lansera musik. En bra låt går alltid hem oavsett stenkaka eller mp3-fil! När vi fick frågan om att låta konsumenten bestämma prislappen ville vi testa det. Vi är grymt stolta över "In Private" och hoppas att vår publik gillar den lika mycket som vi gör, säger Sahara Hotnights.

Telias mobilkunder kan från och med idag köpa och ladda ner singeln direkt i mobilen. Kunderna väljer själva om de vill betala: 1, 5, 10, 15 eller 25 kronor. Singeln ”In Private” är en cover på Dusty Springfields original från 1989.

– Inte nog med att In Private länge varit en favvolåt, den blev också under lång tid en livefavorit. Det var härligt att få göra en levande In private, att ersätta originalets synthstråkar med riktiga och göra den precis så dramatisk som vi ville ha den. Dustys version av In Private är ett bevis på att låtar inte alltid framförs bäst av dess låtskrivare, i detta fall Pet Shop Boys, och nu tar vi den och gör den till vår egen, säger Sahara Hotnights.

Enligt Telia Trendspaning 2008 lyssnar 40 procent av svenskarna redan idag på musik i mobilen. Därför arbetar Telia aktivt med att hitta enkla lösningar för legal nedladdning av musik. Möjligheten att själv välja hur mycket man vill betala för en låt till mobilen är ny.

– Att köpa och ladda ner legal musik direkt till mobilen ska vara så enkelt som möjligt. Det ska bli spännande att se hur det här testet tas emot av fansen och våra kunder, säger Ulrika Steg, chef för den mobila konsumentaffären på TeliaSonera.

Så funkar det

Från och med måndag 1/12 kan Telias kunder köpa Sahara Hotnights nya singel direkt i mobilen för 1, 5, 10, 15 eller 25 kronor. Låten hittar kunderna via mobilen i Telia Musikbutiken på Telia Surfport eller genom att sms:a pop sahara till 72777

I Telia Trendspaning 2008 har 4 000 svenskar tillfrågats om sina kommunikationsvanor.

Ytterligare information till journalister lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30