Telia Trendspaning 2008: Örebroarna ute ur sin IT-pubertet

Den starkaste trenden inom IT och telekom 2008 är att svenskarna och inte minst örebroarna får ett vuxnare förhållningssätt till tekniken hemma och på jobbet. Telias trendspaning bland 4 000 personer visar att vi i år blir mer ordningsamma, ansvarsfulla och praktiska och at örebroarna fått ett mer vuxet förhållningssätt till tekniken.

Trendspaningen visar att örebroarna vill vara med i nyhetsflödet. Hela 70 procent skulle kunna tänka sig att fotografera eller filma händelser med mobilen och skicka in det till TV och tidningar, vilket placerar dem i Sverigetoppen. Motsvarande siffra för hela Sverige är 61 procent. Örebro län ligger även i toppen när det gäller att regelbundet spara uppgifter som finns i mobilen på andra ställen, exempelvis datorn. Hela 36 procent av örebroarna sparar regelbundet information på säkra ställen, motsvarande siffra för hela riket är 28 procent.

Ordning och reda 2008

Örebroarna vill ha ordning och reda, och mobilen har för många blivit det självklara valet. Nästan varannan örebroare (43 procent) använder kalendern i mobilen och drygt var sjätte (15 procent) söker efter buss- eller tågtider med mobilens hjälp. Kalender (51 procent), gps-tjänster (27 procent) och e-post (33 procent) tillhör de tjänster som örebroarna vill ha i sin nya mobil. Mer än var fjärde (29 procent) vill kunna hålla bättre kontakt med sina barn och 85 procent vill sköta fler ärenden med mobilen.

– Det verkar som om örebroarna upptäckt hur mycket de har att vinna på att använda modern teknik. En förklaring är säkert att de har blivit mer vana att hantera den teknik de har omkring sig. Örebroarna provar och testar och väljer sedan det som de märker underlättar tillvaron och ger fördelar, säger Håkan Dahlström, chef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Ansvarskänslan hos örebroarna ökar. Drygt var tredje örebroare (36 procent) säkerhetskopierar regelbundet sin mobiltelefon. Det kan vara ett klokt beslut eftersom 52 procent har privata bilder i mobilen och 39 procent har förlagt sin mobil under det senaste året. Mer än hälften av örebroarna (56 procent) har aktivt undvikit virus i datorn.

Det digitala hemmet

Nästan alla örebroare (96 procent) har internet igång mer än en timme per dag. Webbkameran får under 2008 ett mer påtagligt praktiskt användningsområde. Över tre fjärdedelar (63 procent) vill övervaka sina hem. Att försäkra sig om att inget inbrott begåtts när man varit bortrest (55 procent) är det som lockar mest.

Det tablåstyrda tv-tittandet utmanas allt mer av tjänster som gör att vi kan titta på vad vi vill - när vi vill. Runt 14 procent av örebroarna använder redan i dag video-on-demand och 41 procent är positiva till att prova det.

I hemmen vill man jaga sladdhärvor och slänga ut överflödiga fjärrkontroller. Tekniken ska tjäna ett syfte, men får inte ta onödig plats, som travar med cd-skivor. Datorn är ikapp stereon som ljudkälla då hela 40 procent använder datorn och 24 procent stereon för att lyssna på musik.

– Vi har en uppsjö av teknikprylar i våra hem och många, framför allt yngre, verkar ha fått ihop den digitala tillvaron på ett bra sätt. Men många konsumenter behöver fortfarande en hjälpande hand och här tror jag att vi som kommunikationsleverantör måste bli ännu bättre på att leverera lösningar som "håller ihop", säger Erik Hallberg, chef för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Om Telia Trendspaning 2008

Telia har för tredje året i rad frågat privatpersoner och företag om deras kommunikationsvanor. Undersökningen bland privatpersoner består av 4 000 personer, varav 100 personer i Örebro, som har svarat på frågor om kommunikationen i hemmet. Hela Sverige är representerat och de svarande är i alla åldrar. Undersökningen bland företag består av 500 personer i beslutsfattande position som har svarat på frågor om kommunikationen på jobbet. Hela Sverige är representerat och de svarande företagen varierar i storlek från under tio till över 500 anställda. Undersökningarna genomfördes november 2007 – januari 2008. Trendspaningen är producerad i samarbete med trend- och omvärldsanalysföretaget United Minds.

Mer trendstatistik hittar du på www.telia.se/trend

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30