Telias nät utnämnt till bästa mobila bredbandsnät på Öland

– Vi är oerhört stolta och glada över att få bekräftat att vi kan erbjuda Telias kunder det bästa mobila bredbandsnätet på Öland, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Men vi slår oss inte till ro med det utan fortsätter att förbättra mobilnätet med utökad kapacitet och nya tekniker för att ge våra kunder ännu snabbare och säkrare uppkoppling till internet.

Wlan ger även bästa kombinerade mobildatanät

Telias samlade mobilnät når 99 procent av Sveriges befolkning och Telias mobila bredbandskunder har redan idag tillgång till det bästa kombinerade mobildatanätet. Edge täcker idag cirka 90 procent av Sveriges yta. 3G-nätet når närmare nio miljoner invånare och turbo-3G över 4,1 miljoner invånare. Telia har dessutom Sveriges största nät av surfzoner med möjlighet att koppla upp sig med wlan på mer än 1500 platser i Sverige.

- Behovet av kapacitet och snabbhet i mobilnäten ökar hela tiden och vi är oerhört aktiva när det kommer till nätutbyggnaden, både på kort och lång sikt, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Lagom till semesterstart i juli kommer vi till exempel att nå 6 miljoner invånare med vårt turbo-3G. Nästa steg blir ännu högre hastigheter i turbo 3G-nätet och fortsatt utbyggnad av Wlan. Under 2010 kommer vi även att lansera 4G med supersnabbt mobilt bredband på minst 100 Mbit/s

Telias utbyggnad av mobilnätet går att följa via täckningskartor på telia.se/tackningskartor. Här finns aktuell täckning samt planerad utbyggnad av både mobilt samtals- och bredbandsnät (gsm, 3G, turbo-3G, gprs/EDGE och Wlan).

Ytterligare information till journalister lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30