Hallänningarna flex-semestrar i trädgården – tillhör de fem län där man läser mest jobbmejl i sommar

Sedan 2004 har Telias årliga sommarundersökning visat på rekordökningar för att jobba utanför kontoret under sommarmånaderna. Ökningen fortsätter även i år, men inte i samma rekordtakt. Nu märks istället att hallänningarna kräver ständig tillgång till internet, för fler användningsområden oavsett var man befinner sig. Internet vill man ha tillgång till under hela sommaren, även när det är fint väder.

För två av fem (39 procent) är sommarens största stressmoment att kombinera jobb och familj, lyckas med planeringspusslet och tillgodose familjemedlemmarnas önskemål och behov av aktiviteter. Samtidigt säger varannan (49 procent) att ständig tillgång till internet skulle lösa de flesta av sommarens orosmoln.

Hellre megabit än köttbit

Det man allra minst vill vara utan på sommarstället är mobiltelefonen (62 procent), sedan den mobila bredbandsuppkopplingen (48 procent), följt av grillen (34 procent), boken (35 procent) och tv:n (elva procent). Av personer med sommarboende har 37 procent tillgång till mobilt bredband i sommarbostaden och sju procent tillgång till fast bredband.

– Att vi klarar en sommar utan grill, men inte utan mobil uppkoppling, får tolkas som ett tidens tecken. Vi använder inte längre sommaruppkopplingen enbart för jobb utan även för att lösa pusslet med familj, jobb och nöje, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Balkongen och trädgården – hallänningarnas favoritarbetsplats i sommar

Sju av tio (52 procent) är lediga fyra veckor eller mer under sommaren. Under den första semesterveckan utför 64 procent vissa arbetsuppgifter på distans. Jobbrelaterad e-post läses av 38 procent av hallänningarna i snitt en gång i veckan under semestern, vilket kan jämföras med 38 procent för genomsnittet.

Orsaken till att länsborna vill arbeta utanför kontoret är för 32 procent ”att man mår bra av det” och för 21 procent ”att slippa resorna till jobbet”, och få tid över till annat. Fyra procent tillstår att de arbetar utanför kontoret för att följa sommar-OS i Kina.

– Flex-semestern växer fram. Tidigare flexade vi bara genom att jobba utanför kontoret. Nu flexar alltfler även på själva semestern, säger Håkan Dahlström.

Sverigetoppen – i dessa län flex-semestras det mest

Län Utför distansjobb Läser jobbmejl

på semestern på semestern

1. Jämtland 78% 84%

2. Gävleborg 68% 86%

3. Stockholm 66% 86%

4. Halland 64% 84%

5. Kalmar 58% 87%

Här jobbar hallänningarna helst i sommar

1. Den egna trädgården/balkongen 53%

2. Stranden 25%

3. En klippa vid vattnet 23%

4. Båten 13%

5. I sommarstugan 11%

Om Telia Sommartrender 2008

Telia har för femte året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 2 742 personer deltagit. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 27 maj - 3 juni 2008. Ytterligare resultat från undersökningen finns på www.telia.se/trend.

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30