Jämtlänningarna flex-semestrar i trädgården – toppar listan över de län där man jobbar mest på distans

Sedan 2004 har Telias årliga sommarundersökning visat på rekordökningar för att jobba utanför kontoret under sommarmånaderna. Ökningen fortsätter även i år, men inte i samma rekordtakt. Nu märks istället att jämtlänningarna kräver ständig tillgång till internet, för fler användningsområden oavsett var man befinner sig. Internet vill man ha tillgång till under hela sommaren, även när det är fint väder.

För två av fem (42 procent) är sommarens största stressmoment att kombinera jobb och familj, lyckas med planeringspusslet och tillgodose familjemedlemmarnas önskemål och behov av aktiviteter. Samtidigt säger varannan (47 procent) att ständig tillgång till internet skulle lösa de flesta av sommarens orosmoln.

Hellre megabit än köttbit

Det man allra minst vill vara utan på sommarstället är mobiltelefonen (69 procent), sedan den mobila bredbandsuppkopplingen (47 procent), följt av grillen (42 procent), boken (25 procent) och tv:n (tolv procent). Av personer med sommarboende har 35 procent tillgång till mobilt bredband i sommarbostaden och sex procent tillgång till fast bredband.

– Att vi klarar en sommar utan grill, men inte utan mobil uppkoppling, får tolkas som ett tidens tecken. Vi använder inte längre sommaruppkopplingen enbart för jobb utan även för att lösa pusslet med familj, jobb och nöje, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Balkongen och trädgården – jämtlänningarna favoritarbetsplats i sommar

Sju av tio (67 procent) är lediga fyra veckor eller mer under sommaren. Under den första semesterveckan utför 78 procent vissa arbetsuppgifter på distans, vilket kan jämföras med 64 procent för genomsnittet. Jobbrelaterad e-post läses av 45 procent av jämtlänningarna i snitt en gång i veckan under semestern, vilket kan jämföras med 38 procent för genomsnittet.

Orsaken till att länsborna vill arbeta utanför kontoret är för 45 procent ”att man mår bra av det” och för 15 procent ”att slippa resorna till jobbet”, och få tid över till annat. Sex procent tillstår att de arbetar utanför kontoret för att följa sommar-OS i Kina.

– Flex-semestern växer fram. Tidigare flexade vi bara genom att jobba utanför kontoret. Nu flexar alltfler även på själva semestern, säger Håkan Dahlström.

Sverigetoppen – i dessa län flex-semestras det mest

Län Utför distansjobb Läser jobbmejl

på semestern på semestern

1. Jämtland 78% 84%

2. Gävleborg 68% 86%

3. Stockholm 66% 86%

4. Halland 64% 84%

5. Kalmar 58% 87%

Här jobbar jämtlänningarna helst i sommar

1. Den egna trädgården/balkongen 31%

2. I sommarstugan 31%

3. Fjälltoppen 25%

4. Stranden 20%

5. En klippa vid vattnet 18%

Om Telia Sommartrender 2008

Telia har för femte året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 2 742 personer deltagit. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 27 maj - 3 juni 2008. Ytterligare resultat från undersökningen finns på www.telia.se/trend.

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30