Kalmarborna flex-semestrar i trädgården – toppar listan över de län där man läser mest jobbmejl i sommar

I sommar blir det mobila bredbandet viktigare än grillen och kubbspelet för kalmarborna. Men det är inte jobb i kombination med fint väder som främst får dem att vara ständigt uppkopplade. Sommarlång internettillgång pusslar samman familjens aktiviteter och sommarunderhållning. Det visar den femte upplagan av Telias årliga undersökning Sommartrender som närmare 3 000 personer svarat på.

Sedan 2004 har Telias årliga sommarundersökning visat på rekordökningar för att jobba utanför kontoret under sommarmånaderna. Ökningen fortsätter även i år, men inte i samma rekordtakt. Nu märks istället att kalmarborna kräver ständig tillgång till internet, för fler användningsområden oavsett var man befinner sig. Internet vill man ha tillgång till under hela sommaren, även när det är fint väder.

För tre fjärdedelar (45 procent) är sommarens största stressmoment att kombinera jobb och familj, lyckas med planeringspusslet och tillgodose familjemedlemmarnas önskemål och behov av aktiviteter. Samtidigt säger 39 procent att ständig tillgång till internet skulle lösa de flesta av sommarens orosmoln.

Hellre megabit än köttbit

Det man allra minst vill vara utan på sommarstället är mobiltelefonen (62 procent), sedan den mobila bredbandsuppkopplingen (42 procent), följt av grillen (36 procent), boken (32 procent) och tv:n (tolv procent). Av personer med sommarboende har 33 procent tillgång till mobilt bredband i sommarbostaden och sju procent tillgång till fast bredband.

– Att vi klarar en sommar utan grill, men inte utan mobil uppkoppling, får tolkas som ett tidens tecken. Vi använder inte längre sommaruppkopplingen enbart för jobb utan även för att lösa pusslet med familj, jobb och nöje, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Balkongen och trädgården – kalmarbornas favoritarbetsplats i sommar

Sex av tio (58 procent) är lediga fyra veckor eller mer under sommaren. Under den första semesterveckan utför 58 procent vissa arbetsuppgifter på distans. Jobbrelaterad e-post läses av 42 procent av kalmarborna i snitt en gång i veckan under semestern, vilket kan jämföras med 38 procent för genomsnittet.

Orsaken till att länsborna vill arbeta utanför kontoret är för 38 procent ”att man mår bra av det” och för 14 procent ”att slippa resorna till jobbet”, och få tid över till annat. Fyra procent tillstår att de arbetar utanför kontoret för att följa sommar-OS i Kina.

– Flex-semestern växer fram. Tidigare flexade vi bara genom att jobba utanför kontoret. Nu flexar alltfler även på själva semestern, säger Håkan Dahlström.

Sverigetoppen – i dessa län flex-semestras det mest

Län Utför distansjobb på semestern Läser jobbmejl på semestern

1. Jämtland 78% 84%

2. Gävleborg 68% 86%

3. Stockholm 66% 86%

4. Halland 64% 84%

5. Kalmar 58% 87%

Här jobbar kalmarborna helst i sommar

1. Den egna trädgården/balkongen 47%

2. En klippa vid vattnet 37%

3. Stranden 20%

4. I sommarstugan 18%

5. Hängmattan 13%

Om Telia Sommartrender 2008

Telia har för femte året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 2 742 personer deltagit. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 27 maj - 3 juni 2008. Ytterligare resultat från undersökningen finns på www.telia.se/trend.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30