Kronobergsborna flex-semestrar för fullt – drömarbetsplatsen är den egna trädgården

I sommar blir det mobila bredbandet viktigare än grillen och kubbspelet. Men det är inte jobb i kombination med fint väder som främst driver länsborna att vara ständigt uppkopplade. Med sommarlång internettillgång pusslar de även ihop familjens aktiviteter och sommarunderhållning. Det visar den femte upplagan av Telias årliga undersökning Sommartrender som närmare 3 000 beslutsfattare inom svenskt näringsliv svarat på.

Sedan 2004 har Telias årliga sommarundersökning visat på rekordökningar för att jobba utanför kontoret under sommarmånaderna. Ökningen fortsätter även i år, men inte i samma rekordtakt. Nu märks istället att de boende i Kronobergs län kräver ständig tillgång till internet, för fler användningsområden och oavsett var man befinner sig. Internet vill länsborna ha tillgång till under hela sommaren, även när det är fint väder.

För två av fem (41 procent) är sommarens största stressmoment att kombinera jobb och familj, lyckas med planeringspusslet och tillgodose familjemedlemmarnas önskemål och behov av aktiviteter. Samtidigt säger varannan (59 procent) att ständig tillgång till internet skulle skingra de flesta av sommarens orosmoln.

Hellre megabit än köttbit

Det man allra minst vill vara utan på sommarstället är mobiltelefonen (69 procent), sedan den mobila bredbandsuppkopplingen (41 procent), följt av grillen (38 procent), boken (24 procent) och tv:n (19 procent). Av personer med sommarboende har 47 procent tillgång till mobilt bredband i sommarbostaden och åtta procent tillgång till fast bredband.

– Att vi klarar en sommar utan grill, men inte utan mobil uppkoppling, får tolkas som ett tidens tecken. Vi använder inte längre sommaruppkopplingen enbart för jobb utan även för att lösa pusslet med familj, jobb och nöje, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Flex-semestrar helst på Öland

Helst vill kronobergsborna semestra på Öland i Kalmar län. Fem av tio (59 procent) är lediga fyra veckor eller mer under sommaren. Totalt kommer åtta av tio (77 procent) att arbeta utanför kontoret i sommaren. Under den första semesterveckan utför majoriteten (66 procent) vissa arbetsuppgifter på distans och 35 procent läser jobbrelaterad e-post någon gång i veckan under semestern.

Anledningen till att länsborna vill arbeta utanför kontoret är för 25 procent” att man mår bra av det” och för 16 procent ”att slippa resorna till jobbet”, och få tid över till annat. Tre procent tillstår att de arbetar utanför kontoret för att följa sommar-OS i Kina.

– Flex-semestern växer fram. Tidigare flexade vi bara genom att jobba utanför kontoret. Nu flexar alltfler även på själva semestern, säger Håkan Dahlström.

Här vill kronobergsborna jobba i sommar

1. Den egna trädgården/balkongen 40%

2. I sommarstugan 27%

3. Stranden 27%

4. En klippa vid vattnet 26%

5. Husvagnen 10%

Kronobergsbornas drömort för arbete i sommar

1. Öland 23%

2. Österlen 13%

3. Halmstad 12%

4. Göteborgs skärgård 9%

5. Båstad 8%

Tabellen baserar sig på följande fråga: Om du fick välja, vilken ort skulle du helst vilja arbeta i sommar (ej under din semester)?

Om Telia Sommartrender 2008

Telia har för femte året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 2 742 personer deltagit. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 27 maj - 3 juni 2008. Ytterligare resultat från undersökningen finns på www.telia.se/trend.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30