Miljontals semesterbilder i fara – så undviker du blixtnedslag i fotoalbumet

Enligt undersökningen Telia Sommartrender 2008 har två av fem (42 procent) fortfarande fjolårets semesterbilder sparade på datorns hårddisk. Familjens filmer och fotografier som bara finns lagrade på datorns hårddisk lever farligt under den åsktäta sommarperioden. Blixtnedslag kan orsaka överspänningar i både el- och telenät och få datorn att krascha. Eftersom datorn ofta är ansluten till båda näten är den extra utsatt. Men att undvika tråkigheter är enkelt.

Så skyddar du din dator:

1. Koppla bort datorn (inklusive modem och router) från el- och tele/datanätet innan åskan börjar gå eller när du lämnar sommarstugan eller lägenheten. OBS! det räcker inte att stänga av datorn. Men låt bli om åskan redan går. Har du otur kan blixten slå ner när du koppla ur sin utrustning.

2. Ta för vana att alltid säkerhetskopiera värdefulla filer som du har på din dator. Det finns flera alternativ. Spara material på cd-skivor eller på en egen extern hårddisk. Eller utnyttja de många lagringsmöjligheter som nätet erbjuder, exempelvis Telia Säker lagring. Fördelen med att lagra via internet, är att du enkelt kan komma åt dina filer från annan dator eller din mobiltelefon.

3. Installera ett bra åskskydd (överspänningsskydd). Det finns flera olika alternativ. Undvik de enklaste och billigaste. Överspänningsskydd säljs i el- och hemelektronikaffärer. Vissa skydd måste installeras av behörig installatör. Det ger en bättre garanti för att skyddet blir bra. Många gånger är det väl använda pengar med tanke på att den tekniska utrustningen vi har i hemmen kostar betydligt mer och att informationen som vi lagrar på datorn har stort personligt värde.

Om åskan går och den fasta telefonen ringer:

Låt bli att svara - även om det ’bara mullrar’! Det är det enklaste och bästa rådet som Telia alltid ger sina kunder. Risken för olyckor är stor då blixten letar sig in i huset längs telefonledningen, genom telefonluren och vidare genom den som pratar i telefonen. Om man måste prata i telefon så är en mobiltelefon eller en trådlös telefon att föredra. Där finns ingen ledande kabel.

Telia storsatsar på åskskydd

Telia satsar årligen tiotals miljoner på förbättrat åskskydd. Åskväder ger en mängd skador, ofta sam¬tidigt, på flera ställen i telenätet. Till skillnad från många andra nätfel kräver åskskador att en tekniker kallas ut. Med hjälp av statistik över var och hur åskskador drabbar olika områden, sker en kontinuerligt för¬bättringar av åskskyddet. Sommaren 1997 var en historisk åsksommar. Det var då Telia startade sitt program för bättre åskskydd, som inneburit att kostnaderna för åskskador minskat med över 70 procent.

Om Telia Sommartrender 2008

Telia har för femte året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 2 742 deltagit. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 27 maj - 3 juni 2008.

Frågor, svar och statistik finns på http://www.telia.se/trend

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSonera Sveriges presstjänst, tfn 020-77 58 30