Telia vinner miljonavtal i Sundsvall

Avtalsperioderna varierar mellan tre och tio år och avtalen har tagits i konkurrens med bland andra ComHem, Bredbandsbolaget och Servanet.

De bostadsrättsföreningar som har tecknat avtal är Selångerhus 1 och Selångerhus 4 samt HSB:s bostadsrättsförening Klinten och Övre Bredsands villaägareförening.

– Vi genomför just nu en jättesatsning för att ge mellan 1,5 och 2 miljoner svenska hushåll och företag nya innovativa tjänster och tillgång till supersnabbt bredband med hastigheter på upp till 100 Mbit/sek. Vi har på kort tid fått flera fastighetsägares förtroende att leverera moderna kommunikationstjänster i Sundsvall, vilket är mycket glädjande, säger Henrik Forssell, distriktsansvarig på TeliaSonera i Sverige.

Telia har inlett en omfattande modernisering av det fasta bredbandsnätet. Satsningen går under namnet Next och syftar till att ge 1,5 till 2 miljoner svenska hushåll och företag över hela landet tillgång till supersnabbt bredband med hastigheter på mellan 30 och 100 Mbit/sek. Next ska säkra god kvalitet och hög servicegrad i Telias nät; ge hushållen framtidssäkra nätbaserade tjänster och skapa förutsättningar för ökad konkurrenskraft hos svenska företag. Satsningen pågår till år 2011 och omfattar uppgradering av bredbandsnätet samt utveckling av nya produkter och tjänster.

Ytterligare information till journalister lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30