OS-anpassat arbete på arbetsplatserna i Örebro län

Tävlingarna under Peking-OS genomförs främst under tidig morgon och dagtid här hemma. Det lockar många att jobba hemifrån för att kunna följa tävlingarna. En knapp tredjedel (30 procent) av länsborna anger att de kan tänka sig att arbeta hemifrån under sommar-OS, vilket kan jämföras med 29 procent för hela landet.

– Jag kommer inte att jobba hemifrån under OS, men när det passar mig kommer jag att titta på sammanfattningarna via digital-tv:n och kanske också på webb-tv. Mina favoritsporter under ett sommar-OS är absolut fotboll och friidrott, säger Erik Hallberg, chef för Bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Nästan hälften (40 procent) av de tillfrågade i undersökningen menar att det är acceptabelt att jobba hemifrån för att följa OS från Peking, så länge man sköter sitt jobb, och 35 procent menar att det går bra i särskilda fall. Nästan en fjärdedel (23 procent) menar att det aldrig är acceptabelt att jobba hemifrån även om OS-suget är stort.

Webben, mobilen och tv:n som OS-rapportör

OS-dramat väljer de boende i Örebro län att följa på många olika sätt. Länsborna visar teknisk mognad och många tar flera tjänster och verktyg till sin hjälp. Knappt en tiondel använder webb-radio (nio procent) och 14 procent använder webb-tv för att följa OS-sändningarna. Tolv procent använder mobilen och 23 procent använder sig av nyhetssidor på internet för att följa tävlingarna. TV:n är fortfarande i topp. Hela 76 procent ser på OS-sändningarna på tv. Papperstidningen står sig också bra - 34 procent följer tävlingarna genom tidningen.

– Även om tv:n fortfarande toppar ser vi att många väljer att komplettera sitt OS-tittande med nya media. Det är inte längre nödvändigt att parkera sig i soffan för att uppleva ett Olympiskt spel. Med bra bredbandsuppkoppling och mobiltelefon kan man uppleva de stora idrottsögonblicken om och om igen, säger Erik Hallberg.

Om Telia Sommartrender 2008

Telia har för femte året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har drygt 2 700 personer deltagit. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 27 maj - 3 juni 2008. Frågor, svar och statistik finns på http://www.telia.se/trend

Ytterligare information till journalister kan lämnas av: TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30