Varannan vill se tjuven i kameraögat – webbkamera kan stilla oron för inbrott i sommar

Tjänsten som gör att man via en kamera kan titta till hemmet när man är bortrest finns redan och heter Telia Hemkoll. Den är enkel att använda och man behöver inte ens någon dator. En speciell kamera som direktansluts till bredbandet känner av rörelser i rummet och kan på ett ögonblick sända ett sms eller ett e-postmeddelande till mobilen eller datorn för att meddela ägaren att något kanske inte står rätt till. Vill man titta närmare på vad som hände där hemma när kameran varnade, så kan man logga in på en säker server där de 250 senaste filmklippen finns lagrade och lösenordsskyddade. Tjänsten fungerar från vilken internetansluten dator som helst, var som helst.

– Hemkoll är inte i första hand framtagen för att stoppa tjuvar utan skall ses som ett i raden av praktiska hjälpmedel som kan kopplas till bredbandet hemma, säger Erik Hallberg, chef för Bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige. Kan tjänsten också minska många semesterfirares oro över inbrott så är det naturligtvis väldigt positivt.

Intresset för denna typ av smarta bredbandstjänster är stor. Undersökningen Telia Sommartrender 2008 som gjorts bland 3000 personer, visar att var femte (23 procent) svensk är orolig för att drabbas av inbrott i hemmet i sommar och att varannan person skulle vilja övervaka sitt hem via webbkamera för att kunna kolla att allt står rätt till. Dessutom har förfrågningarna hos kundtjänst och i butik ökat i takt med att semestrarna närmat sig.

När Telia i en annan undersökning (Telia Trendrapport 2008) frågade vad svenskarna skulle kunna tänka sig att övervaka via en webbkamera i hemmet, svarar 63 procent ”att det inte blivit inbrott medan jag är bortrest” och 18 procent ”garaget”. Tretton procent kan tänka sig att kameraövervaka strykbrädan för att se om strykjärnet är avstängt

Vad av följande skulle du kunna tänka dig att övervaka med en webbkamera som du kan se i din mobil eller dator

1. Att det inte blivit inbrott i mitt hem medan jag är bortrest 62%

2. Garaget 18%

3. Att spisen/strykjärnet är avstängt 13%

4. Cykelförrådet 7%

5. Att familjen sköter sig 5%

6. Att barnvakten sköter sig 5%

Om Telia Sommartrender 2008

Telia har för femte året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 2 742 deltagit. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 27 maj - 3 juni 2008. Frågor, svar och statistik finns på http://www.telia.se/trend

Om Telia Trendrapport 2008

Undersökningen genomfördes under perioden november 2007 till januari 2008 bland 2000 privatpersoner.

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30