Amiralgatan/Södra promenaden surfigast i Malmö

När Telia inför sommaren undersökte vad svenskarna helst tar med sig på semestern, hamnade mobilt bredband före både grill som kubbspel*. Så här efter sommaren ger statistiken över det faktiska användandet ett slutligt kvitto på att det varit högtryck på mobilt bredband under perioden. För under sommaren ökade privatpersoner sitt surfande med 550 procent jämfört med i fjol.

Surfligan är en summering av antalet inloggningar på Telias publika surfzoner som finns på gator och torg. De utgör 700 av de totalt 1800 Telia surfzoner som finns i landet. Populärast i Malmö är surfzonen Amiralsgatan/Södra promenaden. På surfligans topp 10 är semesterorterna är klart överrepresenterade och den mest populära surfzonen i hela landet är Järntorget i Örebro. Gotland vann in årets solliga kanske Visby-borna kanske kan finna viss tröst i att som enda ort ha två surfzoner på topp 10-listan.

– Att kunna surfa med hastigheter upp till 54 megabit per sekund har lockat många semestrande svenskar i år. Våra surfzoner har blivit ett allt vanligare inslag i gatubilden och vår satsning på att bygga surfzoner på semesterorter har uppenbarligen tagits emot väl, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Succén med gratis surf fortsätter

Under hela sommaren har Telias kunder kunnat surfa fritt på Telias surfzoner. Gratisperioden fortsätter nu till årsskiftet och gäller alla bredbandskunder – mobilt som fast.

Surfligan Malmö – här är sommar-Malmös hetaste Surfzoner

1. Surfzonen Amiralsgatan/Södra promenaden

2. Surfzonen Hamngatan/Stortoget

3. Surfzonen Drottningtorget

4. Surfzonen Bergsgatan/Möllevångstorget

5. Surfzonen Kronprinstorget/Regementsgatan

Surfligan Sverige – här är sommar-Sveriges hetaste Surfzoner

1. Surfzonen Järntorget i Örebro

2. Surfzonen Skeppsbron i Visby

3. Surfzonen Bäckevikstorget i Kungshamn

4. Surfzonen Färjeleden 4 i Visby

5. Surfzonen Dalagärde Vandrarhem i Hisingsbacka

6. Surfzonen Kvilletorget i Göteborg

7. Surfzonen Reimersholmsbron i Stockholm

8. Surfzonen Hamnen i Marstrand

9. Surfzonen Kommunalhuset i Kungälv

10. Surfzonen Storgatan 5 i Södertälje

* Om Telia Sommartrender 2008

Telia har för femte året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 2 742 deltagit. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 27 maj - 3 juni 2008.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30