DIF och AIK först ut i turneringen Fotboll Online

Smygpremiären äger rum klockan 18.00 den 17 september på www.telia.se/spel. Dagen efter - den 18 september - sänds det första officiella fotbollspelsmagasinet Fotboll Online i TV4 Sport. I åtta halvtimmesprogram bjuds det på delfinaler, sammandrag, intervjuer, analyser och diskussioner tillsammans med programledaren Andreas Vanberg och kvalificerade spelare. Billy Ohlsson och Peter Backe kommenterar matcherna. De blir därmed först i Sverige med att kommentera virtuell fotboll.

– Kombinationen TV, Internet och gaming är ett framgångsrecept vi tror mycket på. Det ger både spelare, åskådare och supporters alla möjligheter att välja att kunna titta på matcherna och att aktivt delta när det passar dem, säger Erik Hallberg, chef för Bredbandtjänster på TeliaSonera i Sverige.

Fortfarande möjligt att kvalspela

Tusentals har redan kvalspelat för att få representera sitt lag, men den som fortfarande vill utmana har tid på sig fram till 13 oktober. Kvalificerar sig gör man genom att gå in på www.fotbollskanalen.se/online. Den som vinner kvalspelet får gå upp i veckofinal och har i slutändan chansen att vinna titeln Sveriges bästa virtuella fotbollsspelare och prischecken på 100 000 kronor. På sajten kan man också som supporter tävla i frågesport och tippa match¬resultat och samtidigt tävla om det stora Supporterpriset på 50 000 kronor.

Fakta

Fotboll Online är ett gamingprogram där bildproduktionen från matcherna sker inifrån spelet vilket ger en oslagbar närvarokänsla. Fotboll Online är ett samarbete mellan Telia, TV4, Amok Studios, United Media Group och EA (Electronic Arts). Spelet är en virtuell version av Allsvenskan baserad på Electronic Arts spel FIFA08 och kommande FIFA09. Varannan vecka kvalar de bästa spelarna in för tv-matcher i Stockholm och får kämpa om att bli Sveriges bästa virtuella fotbollsspelare – och 100 000 kronor. Plattformarna som används i turneringen är Playstation 3, Xbox 360 och PC. Formatet har utvecklats av Amok Studios och Telia, som även producerade gamingprogrammet Virtual Grand Prix som sändes i TV4 Plus hösten 2007.

-----------------------------------------------------------------------

Ytterligare information till journalister lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30