Telia bjuder in till branschgemensam standardisering för mobila mikrobetalningar

- Det finns en stor potential i en branschgemensam standard som gör det enklare för både företagare och konsument att tryggt använda mikrobetalningar i mobilen, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Vi är övertygade om att Telia, i samarbete med de andra operatörerna och med marknadens vassaste teknikleverantörer, kan snabba på denna utveckling med en gemensam lösning.

Med en operatörsgemensam mobil betalningslösning finns en stor potential för svensk handel och företag att ytterligare effektivisera egen verksamhet samt minska distributionskostnader. Ett redan befintligt exempel är den operatörsgemensamma betalningslösningen för köp och betalning av bussbiljetter via sms hos SL, Västtrafik och Skånetrafiken.

Telia håller nu på och utvärderar en lösning som redan implementerats i flera länder i Europa. Denna lösning möjliggör bland annat säker internethandel via mobilen med direkt betalning via användarens bankkonto.

Telia deltar även i ett projekt kring Bank-ID i mobilen, e-legitimation i mobilen, som nu testas tillsammans med Telenor, Swedbank och Finansiell ID-Teknik. Med hjälp av Bank-ID-lösningen kan mobiltelefonen ersätta de olika dosor, skrapkoder och lösenord som krävs för att uträtta ärenden elektroniskt idag.