Nyhetstips December 2009 – Telia Bredbandstjänster

250 000 av Telias fiberhushåll kan få hd-tv
Telias satsning på tv-marknaden fortsätter. Nu står hdtv på tur. Från den 8:e december kan merparten av de hushåll som är anslutna via optiska fiberkablar från Telia även få tillgång till hdtv via Telia Digital-tv. De kunder som får hd-tv kommer i ett första steg att kunna titta på SVT-Play i hd-format. Ett flertal andra HD kanaler kommer att adderas i närtid. Dessutom kommer Telias Videobutik på nätet att utökas med ett antal filmtitlar i hd-kvalitet.

Hd-tv i telejacket på gång
Telia Danmark har det sedan 1 november i år och Telias helägda norska bolag NextGenTel lanserar det i dagarna. Det handlar om hd-tv via adsl och telejacket. Även Sverige ligger i startgroparna och räknar med att under första halvåret 2010 kunna erbjuda en stor del av sina 350 000 tv-kunder runt om i landet hd-tv via telejacket.

– För ett par år sedan var det otänkbart att sända hdtv via bredband i telejacket. Men utvecklingen går framåt och vi hoppas vara först ut på den svenska marknaden när vi lanserar under första halvåret 2010, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.

Fortfarande utvecklar ledande telekomföretag världen över tjänster och produkter för kopparnätet och ingen vet i dag vad som kommer att finnas i telejacket i framtiden.

– Våra hem håller på att bli riktiga nöjespalats tack vare allt som vi kan leverera via telejacket och vi har ännu inte sett slutet på den utvecklingen. Helt klart är att telejacket har mycket kvar att ge, säger Stefan Trampus.

Fakta om hdtv
Begreppet hdtv står för high-definition television. Det innebär en tv-bild med högre upplösning än det PAL-formaten som är standard i till exeplem Sverige. Hd-tv sänds alltid med digitalt ljud och i bredbild (widescreen, 16:9).
För att överföra hdtv via adsl i telejacket används en teknik som kallas mpeg4. Det är en komprimeringsstandard för digital video och ljud. Mpeg-4 går ut på att man reducerar video- och ljuddata så att de tar mindre plats, men fortfarande utan att det mänskliga ögat eller örat kan uppfatta skillnaden från originalkällan. Det är en av de mest avancerade teknikerna idag för komprimering av digitalt video och ljud.